Iranian Agriculture News Agency

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی :

کاهش 25درصدی بارشها در آذربایجان غربی

ضرورت مدیریت آب در بخش کشاورزی

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به کاهش 25 درصدی بارشها در سال آبی جاری گفت: مدیریت آب در بخش کشاورزی باید بیشتر از سالهای قبل به صورت بهینه و هدفمند باشد.

کاهش 25درصدی بارشها در آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، جواد محمدی در همایش کشت محصولات پاییزه و جهش تولید در دیمزارها در آذربایجان غربی با بیان اینکه امسال به دلیل کاهش 25درصدی بارشها در خصوص روان آبها نیز با چالش مواجه شدیم، افزود: در حوزه آبریز دریاچه ارومیه 50 درصد و در حوزه ارس نیز 72 درصد کاهش ذخایر برف را امسال تجربه کردیم.

وی با بیان اینکه در خصوص ورودی آب سدها در حوزه آبریز دریاچه ارومیه 12 درصد و در حوزه ارس نیز 9 درصد کاهش داشتیم، افزود: امسال تلاش کردیم با مدیریت و برنامه ریزی بهینه شاهد تنش آبی در بخش آب شرب و کشاورزی نباشیم و مدیریت خوبی در این زمینه انجام شد.

محمدی با تاکید بر اینکه تغییر اقلیم و نحوه بارشها امسال موجب شد قسمتی از نیازهای کشاورزی و زیست محیطی استان را کاهش دهیم، گفت: امسال باید 620 میلیون لیتر وارد دریاچه ارومیه می شد که تنها توانستیم 250 میلیون را به دریاچه هدایت کنیم و مابقی آب را برای بخش کشاورزی ذخیره کردیم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در خصوص تامین آب کشت پاییزه در استان نیز افزود: از 14 سد مخزنی که برای تامین آب در استان داریم امسال در سه سد شامل سد کاظمی، زولا و باروق نمی توانیم آبی به بخش کشاورزی تزریق کنیم اما در مابقی سدها آب مورد نیاز بخش کشاورزی برنامه ریزی شده است.

وی با بیان اینکه باید منتظر بارشهای پاییزه باشیم، گفت: بر اساس پیش بینی هواشناسی سال آبی امسال نرمال و کمتر از نرمال است که این امر ضرورت مدیریت بهینه آب در بخش های مختلف به خصوص کشاورزی را ضروری می کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید