Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی:

تولید 6.6 میلیون تن محصول کشاورزی در آذربایجان غربی

ضرورت رعایت تناوب دوره کشت در مزارع استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از تولید 6.6 میلیون تن محصولات کشاورزی در سال زراعی جاری خبر داد.

تولید 6.6 میلیون  تن محصول کشاورزی در آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، اکبر  کرامتی در همایش کشت محصولات پاییزه و جهش تولید در دیمزارها در آذربایجان غربی که در سالن آمفی تئاتر جهاد کشاورزی استان برگزار شد، افزود:  در سال زراعی جاری طبق پیش بینی های انجام شده تولید 6.8 میلیون تن محصول کشاورزی در استان ، به دلیل شرایط خشکسالی به وجود امده و تغییر اقلیم و سایر عوامل  زیست محیطی ، تولید 6.6 میلیون  تن محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی رقم خورد.

کرامتی تصریح کرد: در سال زراعی جاری ۵۲۸ هزار تُن گندم از سطح مزارع این استان تولید شد که نسبت به سال قبل حدود ۱۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ که از اول مهر ماه شروع می شود، طبق سهمیه ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی در حدود ۹۰ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت گندم آبی و ۲۹۰ هزار هکتار نیز زیر کشت گندم دیم پاییزه می‌رود، که پیش بینی می شود ، ۳۸۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم پاییزه اختصاص یابد.

کرامتی سیاست‌های کلی سازمان در جهت افزایش عملکرد، بستر سازی برای اصلاح الگوی کشت و توسعه پایدار گندم برشمرد و گفت: این سیاست‌ها با توسعه روش‌هایی مانند رعایت تناوب زراعی، کشت مستقیم با استفاده از بذور اصلاح شده و نیز رعایت زمان کشت به همراه مبارزه با آفات و بیماری‌ها محقق می‌شود

وی با اشاره به اینکه قیمت پایه خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری ۵۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم اعلام شده بود، اضافه کرد: افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به قیمت 750 هزار ریال در سال زراعی 1400-1401، بهترین مشوق برای گندم کاران بوده و ضمن اثرگذاری در افزایش بهره وری، پشتیبانی عملی از تولید است.

کرامتی با اشاره به بروز برخی مشکلات احتمالی با تاخیر در اطلاع رسانی قیمت بذر و خرید تضمینی ، عنوان کرد: با مدیریت و نظارت درست بر ماشین آلات کشاورزی در زمان کشت و برداشت وکالیبراسیون کارنده ها ، می توان از هدر رفتن ۳۰ تا ۴۰ درصد محصول تولیدی جلوگیری کرد. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به کاهش بارندگی‌ها در سال‌های اخیر، افزود: در این راستا کشت مستقیم، حفظ بقایای گیاهی در مزرعه، کشت فارونی و استفاده از لوله‌های تیپ در آبیاری مزارع آبی و دیم در اراضی در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در آذربایجان غربی رئیس ستاد بیمه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی است و رییس ستاد بیمه شهرستان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هستند که باید به مشکلات کشاورزان و دامداران با اهتمام ویژه ای رسیدگی کنند.

کرامتی با تاکید بر اینکه خودکفایی در بخش تولید محصولات کشاورزی به خصوص گندم لازم و ضروری است، افزود: در این راستا آموزش های فراگیر در دستور کار قرار دارد، اقدامات خوبی در بخش آموزش کارشناسان و انتقال این آموزه ها به کشاورزان در استان انجام گرفته است و در حال انجام است.

وی با اشاره به پایین بودن ضریب نفوذ کارشناسان دولتی و بالا بودن تعداد بهره برداران گفت: برای پرکردن این خلا باید از توان بخش خصوصی به خصوص نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان بسیج مهندسان بهره برد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تاکید کرد: برای تولید گندم نیازمند تناوب دوره کشت هستیم که بهترین محصول برای تناوب با گندم  دانه روغنی کلزا است که لازم است تمهیدات لازم برای توسعه کشت دانه روغنی کلزا در سطح شهرستانها انجام گیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید