Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خبر داد:

آغاز برداشت ذرت علوفه‌ای از سطح 9277 هکتار از مزارع آذربایجان غربی

پیش بینی تولید بیش از ۱۰ هزار تن ذرت دانه ای در استان

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از آغاز برداشت ذرت علوفه‌ای از سطح 9 هزار و 277 هکتار از مزارع استان در سال جاری خبر داد.

آغاز برداشت ذرت علوفه‌ای از سطح 9277 هکتار از مزارع آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، اکبر کرامتی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه امسال  پیش بینی می شود 528 هزار و 789 تن ذرت علوفه ای درسطح  استان تولید شود، افزود : در سال  زراعی جاری  زارعین استان یکهزار و 1150هکتار از زمین های کشاورزی خودرا به کشت ذرت دانه ای  و9 هزار و 277 هکتار به کشت ذرت علوفه ای اختصاص داده‌اند .

کرامتی با اشاره به افزایش 245 هکتاری کشت ذرت علوفه ای در استان در مقایسه با سال گذشته ، تصریح کرد: عملکرد تولید ذرت دانه ای در هر هکتار از مزارع استان به طور میانگین 9 تن و ذرت علوفه ای 57 تن است  وطبق براوردهای انجام شده امسال 10 هزار و 350 تن ذرت دانه ای از مزارع استان برداشت می شود. 

وی ادامه داد: همه ساله برداشت محصول ذرت علوفه ای از اواسط شهریورماه آغاز شده و تا نیمه مهرماه ادامه می یابد و زمان برداشت ذرت دانه ای نیز اوایل مهر ماه است .

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، شهرستانهای میاندوآب،مهاباد و نقده را از عمده مراکز تولید ذرت  دانه ای و شهرستانهای ارومیه ، میاندوآب ، مهاباد ، نقده و سلماس را از عمده شهرستانهای تولید کننده ذرت علوفه ای در استان برشمرد.

کرامتی گفت: ذرت دانه ای همه ساله به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری می شود که متولی خرید ذرت دانه ای سازمان تعاون روستایی و شرکت پشتیبانی امور دام است.

کرامتی عمده ارقام کشت شده ذرت دانه ای در استان را رقم های ۷۰۳ ،۷۰۴ و ارقام ذرت علوفه ای شامل ماکسیما ، سیمون و بی سی به عنوان ارقام میان رس عنوان کرد و افزود: از رقم های، سیمون و بی سی به صورت کشت دو منظوره برای مصارف علوفه ای و دانه ای استفاده می شود که به علت کم اب بر بودن ارقام میان رس ، سیاست سازمان توسعه کشت ارقام مذکوراست.

وی تاکید کرد: توسعه کشت ذرت دانه ای در خارج ازحوضه ابریز دریاچه ارومیه و در شمال استان در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه کشت نشایی مصرف آب را ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش می دهد ، ادامه داد: به منظور صرفه جویی در مصرف آب ، امسال در حدود 7 هکتار از مزارع  ذرت دانه ای به صورت نشایی کشت شده است که امیدواریم در سال های پیش رو این روش جایگزین کشت بذری شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید