Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی پیش بینی کرد:

تولید یک میلیون و 270 هزار تن سیب درختی از باغات آذربایجان غربی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی  با اشاره به آغاز برداشت محصول سیب درختی در استان ، از پیش بینی تولید یک میلیون و 270 هزار تن سیب درختی از سطح 60 هزار و 713 هکتار از باغات استان در سال جاری خبر داد.

تولید یک میلیون و 270 هزار تن سیب درختی از باغات آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، اکبر کرامتی در جلسه ای که به منظور بررسی ساماندهی و نظارت بر خرید و فروش محصول سیب صنعتی استان به ریاست استاندار آذربایجان غربی در سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده، امسال تولید این محصول حدود 20  درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

کرامتی با اشاره به این مطلب که ارقام غالب محصول سیب منطقه از ارقام سیب‌های زرد و قرمز لبنانی موسوم به گُلدِن و رِد دِلیشز می باشد، اضافه کرد : مابقی را ارقام تابستانه و ارقام خارجی از جمله گرانی اسمیت، رد استارکینگ ، گالا و دلباراستیول تشکیل می دهد .

وی تصریح کرد: استان آذربایجان غربی در حال حاضر از لحاظ مقدار کشت و تولید سیب درختی ، رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است .

این مسئول با بیان اینکه سیب از مهمترین محصولات باغی آذربایجان غربی است، افزود : باغ های سیب در همه شهرهای استان وجود دارد ولی ارومیه با اختصاص حدود 45 درصد از این باغ ها در رتبه اول و شهرهای سلماس، مهاباد، اشنویه، نقده و میاندوآب در ردیفهای بعدی قرار دارند .

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، مشکل بازار پس از تولید را چالش بزرگ بخش کشاورزی آذربایجان غربی عنوان کرد که همه ساله با فرا رسیدن فصل برداشت محصولات از جمله سیب شاهد آن هستیم  و ابراز امیدواری کرد، در سال جاری نیز روند صادرات سیب درختی نیز پر رونق تر از سال گذشته ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه انباشت سیب در کنار جاده‌های استان ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود، اظهار کرد: از پارسال مراکزی مجوز دریافت کردند تا در زمینه جمع آوری بهداشتی سیب زیر درختی اقدام کنند که امسال 82 مرکز خرید ، کار خرید را بر عهده خواهند داشت که شامل  40 مرکز متعلق به سازمان تعاون روستایی ، 30 مرکز بخش خصوصی دارای مجوز از سازمان جهاد کشاورزی و 12 سردخانه ذخیره سازی میوه است.

کرامتی با توجه به اینکه حریم جاده ها با انباشت سیب های صنعتی اشغال و منجر به ایجاد مشکلات بهداشتی و بد منظر شدن حریم جاده ها می‌شود ، لازم است دستگاه های مربوطه نسبت به پاکسازی جاده ها و رفع این موضوع با جدیت بیشتراز سال های گذشته مساعدت و همکاری لازم را انجام دهند.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی  بیان کرد: می‌توان محصول سیب زیر درختی صنعتی در مراکز بهداشتی و مجوز دار را به نحو بهینه و بهداشتی برای مدت زمان بیشتری نگهداری کرد چرا که نگهداری مواد اولیه در شرایط استاندارد موجب تولید محصول با کیفیت می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی ادامه داد: باید مسولان ذیربط تمهیدات و راهکارهای اساسی در زمینه تسهیل و توسعه روند صادرات محصولات کشاورزی مخصوصا سیب درختی را اتخاذ کنند. 

وی، پائین بودن قیمت فروش محصول نسبت به هزینه های تولید آن، نامشخص بودن وضعیت صادرات و پائین بودن توان مالی باغداران و همچنین ریزش‌های قبل از برداشت محصول را از بزرگ‌ترین مشکلات باغداران آذربایجان غربی که با آن مواجه هستند ، برشمرد .

بهنام تاج الدینی نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی نیز در این جلسه با بیان اینکه سال گذشته ،885 هزار تن سیب درختی به کشورهای خارجی صادر شد که حدود 70 درصد از این میزان محصول تولیدی استان از آذربایجان غربی بود که 326 میلیون ارز آوری  برای کشور داشت که باید تمهیدات لازم برای توسعه صادرات محصول سیب در بازارهای جهانی فراهم شود.

در ادامه راهکارها و پیشنهادات لازم در جهت بهبود وضعیت خرید و فرآوری محصول سیب درختی استان توسط اعضای حاضر در جلسه ارائه شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید