Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

آغاز برداشت بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن چغندر قند از اول مهر ماه در آذربایجان غربی

سالانه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی چغندر قند در استان است

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: پیش بینی می شود حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن چغندر قند از مزارع استان همزمان با اول مهر ماه برداشت شود.

آغاز برداشت بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن چغندر قند از اول مهر ماه در آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، اکبر کرامتی در جلسه پیگیری مسایل چغندرقند استان با اعلام این خبر اظهار کرد: سالانه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی چغندر قند در استان است.

کرامتی افزود: ما باید تمام روشهای علمی از جمله برنامه های علمی و ترویجی که مصرف آب را کاهش می دهد، از قبیل آبیاری با نوار تیپ و نشاکاری را در سطح مزارع چغندرقند  توسعه دهیم تا میزان بهره وری آب در مزارع را افزایش دهیم. 

کرامتی تصریح کرد: در کشت سال زراعی پیش رو با توجه به تغییرات اقلیمی و خشکسالی های پیش رو ، ضرورت دارد کارهای تحقیقاتی مورد نیاز در مزارع را در جهت کاهش مصرف آب و ارتقای راندمان آبیاری انجام گیرد.

وی ادامه داد: ضرورت دارد هر چه سریعتر تامین سوخت ادوات و دستگاه های مورد نیاز برای برداشت محصول تامین و در اختیار کشاورزان قرار داده شود. 

کرامتی از کارخانجات قند استان درخواست کرد تا در مورد رویه افت زنی و موضوع عدم خروج محصول از استان اهتمام کافی و وحدت رویه را با همدیگر داشته باشند. 

وی اضافه کرد: با توجه به مشکل بحران کم آبی دریاچه ارومیه در سال زراعی جدید ، از هم اکنون برنامه ریزی لازم برای استفاده بهینه از آب در مزارع برای جلوگیری از دسترس خارج شدن محصول و پاک سازی آفت سن از مزارع انجام گیرد. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : امسال بر اساس قرارداد های منعقد شده با چغندرکاران ، بیش از۳۶هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت محصول چغندر قند رفته بود که به دلیل مشکل کم آبی در حدود ۳۴ هزار و ۸۰۰ هکتار از مزارع قابلیت برداشت را دارد. 

کرامتی همچنین افزود: در سال زراعی جدید نیز ، طرح توسعه کشت چغندرقند با رعایت محدودیت توسعه کشت داخل حوضه آبریز دریاچه ارومیه و با اولویت افزایش تولید در شمال استان اجرا می‌شود. 

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی یکی از قطب‌های مهم تولید چغند قند در کشور است، گفت : استان به علت برخورداری از آب و خاک مناسب و دارا بودن ۵ کارخانه قند در شهرستانهای ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندواب و نقده همواره در تولید چغندر قند و شکر در کشور در جایگاه برتری قرار داشته و یکی از قطب‌های مهم تولید چغند قند در کشور است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید