Iranian Agriculture News Agency

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی:

برداشت هویچ از مزارع آذربایجان غربی آغاز شد

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : برداشت هویج از سطح 60 هکتار از مزارع زیر کشت این محصول در استان آغاز شد.

برداشت هویچ از مزارع آذربایجان غربی آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، جعفر وحدت افزود: پیش بینی می شود امسال بیش از تن یکهزار و 920 تن هویچ در سطح استان تولید شود که در صورت تحقق نسبت به سال قبل از افزایش 20 درصدی برخوردار خواهد بود.

وی اضافه کرد: محصول هویج در دو نوع فرنگی و بومی در سطح استان کشت می شود که این محصول هم در مقطع تولید تابستانه و هم به عنوان کشت دوم بعد از برداشت گندم، جو و کلزا به صورت نیمه مکانیزه  نیز در سطح استان کشت و برداشت می شود که همه ساله تا اوایل آذر ماه کار برداشت این محصول به طول می انجامد.

وحدت با بیان اینکه هویج در انواع زیادی از خاک‌ها به خوبی رشد می‌کند، یادآور شد: با استناد به یافته‌های تحقیقاتی ترجیحا خاک‌های با زهکشی خوب و PH خنثی و یا خاک‌های آلی فاقد کلوخ یا سنگ، برای تولید ریشه‌های صاف و راست ترجیح داده می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد : بیشترین سطح زیر کشت این محصول در استان مربوط به شهرستانهای سلماس ، ارومیه ، مهاباد ، شاهین دژ و بوکان است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به این که هویج جزو کالاهای اساسی و استراتژیک کشور نبوده و قیمت آن تابع عرضه و تقاضا است، تصریح کرد: هرگونه افزایش تقاضا ناشی از کشش بازارهای صادراتی و مصرف داخل در افزایش قیمت این محصول موثر خواهد بود.

محصول هویج که یکی از مواد مغذی و سرشار از انواع ویتامین ها و املاح معدنی است به صورت تازه خوی، مربا، افشره و همراه با انواع غذاهای پخته شده و سالاد به مصرف می رسد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید