Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی :

۷۴۹ راس دام تحت نظارت اکیپ های دامپزشکی آذربایجان غربی ذبح شرعی شد

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: همزمان با روز تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) در استان ۷۴۹ راس دام قربانی تحت نظارت بهداشتی و شرعی اکیپ های ثابت و سیار این اداره کل ذبح شرعی شد.

۷۴۹ راس دام تحت نظارت اکیپ های دامپزشکی آذربایجان غربی ذبح شرعی شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، سید امید خلیل زاده افزود: با رویکرد حفظ بهداشت عمومی و تأمین غذای سالم و حفظ سلامت مصرف کنندگان و در راستای اطمینان خاطر نیکوکارانی که در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) اقدام به ذبح دام و نذورات دام قربانی می کردند، ۴۸  اکیپ بازرسی و نظارت بهداشتی دامپزشکی در سطح استان بر ذبح دام قربانی نظارت بهداشتی و شرعی داشتند.

وی بیان کرد: در اجرای این طرح ۶۰ نفر نیروی فنی اعم از دامپزشک، بازرس گوشت و ناظر ذبح شرعی در قالب ۴۸ اکیپ نظارتی در سطح استان بر ذبح دامهای قربانی اعم از گاو، گوسفند و بز بر اساس اصول فنی و بهداشتی و شرعی نظارت بهداشتی و شرعی داشتند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی، ادامه داد: امسال به دلیل شیوع کرونا و به منظور رعایت دستورالعمل ابلاغی ستاد کرونا، ذبح دام های قربانی در کشتارگاه‌های دام تحت نظارت دامپزشکی استان نیز بهداشتی و شرعی با دقت کامل انجام شد.

وی بیان کرد: در راستای تحقق خدمات رسانی در طرح تشدید نظارت های بهداشتی و شرعی در ایام تاسوعا و عاشورای حسنی (ع) مکاتبات وهماهنگی لازم با استانداری، فرمانداری ها، دفتر امام جمعه و هیئت های مذهبی مبنی بر جلوگیری از کشتار دام های نذری در معابر عمومی و کشتار این دام ها در کشتارگاه دام نیز صورت گرفت.

خلیل زاده تاکید کرد: ذبح دام در منازل و معابر عمومی علاوه بر به مخاطره انداختن سلامت عمومی سبب ایجاد آلودگی های ثانویه در گوشت استحصالی و نیز ایجاد آلودگی های زیست محیطی در معابر عمومی و انتشار بیماری های مشترک بین انسان و دام می‌شود.

کارشناسان دامپزشکی توصیه می‌کنند به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری های قابل انتقال از دام به انسان، گوشت دام قربانی ۲۴ ساعت و آلایش خوراکی دام (دل، جگر و قلوه) ۴۸ ساعت در دمای یخچال (صفر تا چهار درجه سانتیگراد) نگهداری و سپس نسبت به توزیع و مصرف آن اقدام شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید