Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

خرید تضمینی بیش از ۲۲۴ هزار تن گندم در آذربایجان غربی

پرداخت بیش از ۹۷ درصد مطالبات گندمکاران استان

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: از زمان آغاز کار برداشت گندم تاکنون، بیش از ۲۲۴ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان به صورت تضمینی، توافقی و بذری خریداری شده است.

خرید تضمینی بیش از ۲۲۴ هزار تن گندم در آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، اکبر کرامتی اظهار کرد : از این میزان بیش از ۱۹۶ هزار تن محصول به صورت تضمینی ، ۱۷ هزار تن گندم بذری توسط شرکت های فراوری و تولید بذر  و ۱۱ هزار و ۱۱۲ تن نیز به صورت توافقی توسط مراکز خرید استان از کشاورزان خریداری و تحویل سیلوها شده است. 

وی با بیان اینکه این میزان گندم خریداری شده توسط ۱۶ هزار و ۱۵۵ نفر گندمکار در سطح استان تحویل مراکز خرید دولتی شده است، اضافه کرد: بابت خرید گندم مازاد بر نیاز گندمکاران استان تاکنون مبلغ ۹۹۹ میلیارد تومان ، معادل ۹۷ درصد ارزش ریالی گندم خریداری شده به حساب زارعین واریز شده است. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تاکید کرد: با توجه به اینکه وجوه پرداختی به گندم کاران در حداقل زمان ممکن در حال انجام است از اینرو کشاورزان استقبال مناسبی از تحویل گندم مازاد بر نیاز خود به مراکز خرید داشته باشند. 

کرامتی افزود: در سال زراعی جاری، ۳۰۰ هزار هکتار گندم دیم و ۹۰ هزار هکتار گندم آبی در استان کشت شده است که پیش بینی می شد بیش از ۷۰۰ هزار تن گندم از سطح گندم زارها تولید و برداشت شود که به دلیل کاهش بارندگی ها و وقوع خشکسالی این میزان به ۵۲۰ هزار تن کاهش پیدا کرده است. 

وی با بیان اینکه بر اساس برآوردهای انجام شده انتظار داریم امسال شاهد خرید تضمینی ۳۰۰ هزار تنی گندم در استان باشیم، بیان کرد: متولی خرید تضمینی گندم در استان، شرکت غله و خدمات بازرگانی استان آذربایجان غربی بوده و سازمان تعاونی روستایی نیز به عنوان مباشر شرکت غله را در این زمینه همراهی می کند. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: ۲۹ مرکز شرکت غله و خدمات بازرگانی و ۳۵ مرکز سازمان تعاون روستایی در سطح استان در حال خرید گندم مازاد بر نیاز گندم کاران استان هستند. 

کرامتی قیمت خرید تضمینی گندم با چهار درصد افت مفید و ۲ درصد افت غیرمفید و حداکثر با ۲ درصد سن زدگی را ۵۰ هزار ریال اعلام کرد. 

قیمت پایه خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری ۵۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم اعلام شده است و افزایش قیمت خرید تضمینی گندم بهترین مشوق برای گندم کاران بوده و ضمن اثرگذاری در افزایش بهره وری، پشتیبانی عملی از تولید است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید