Iranian Agriculture News Agency

کرامتی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان:

برگزاری اولین جلسه کمیسیون فرهنگ سازی غذای حلال و نقش ذبح شرعی درآذربایجان غربی

در راستای فرهنگ سازی برای غذای حلال و نقش صید و ذبح شرعی ، اولین جلسه کمیسیون فرهنگ سازی غذای حلال و نقش ذبح شرعی در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی برگزار شد.

برگزاری اولین جلسه کمیسیون فرهنگ سازی غذای حلال و نقش ذبح شرعی درآذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در این جلسه که مسول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی و سایر مسئولین دفاتر حوزه نمایندگی ولی فقیه  در ادارات تابعه سازمان نیز حضور داشتند ، با اشاره به لزوم توجه به بازار غذای حلال گفت: اکنون نیاز است که در کنار مصرف غذای حلال و لزوم توسعه اقتصادی، تولید غذای حلال در بخشهای تولیدی و کشاورزی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

اکبر کرامتی اضافه کرد: الگوبرداری از کشورهای موفق همانند مالزی در زمینه تولید غذای حلال می تواند بستر توسعه اقتصادی در کشور به ویژه آذربایجان غربی به عنوان یکی از قطبهای مهم کشاورزی و دامداری در کشور به دلیل همجواری با سه کشور همسایه خارجی را فراهم کند.
کرامتی ادامه داد: با توجه به پتانسیل بالای استان در تولید محصولات کشاورزی با داشتن 6 زنجیره تولید طیور ، 4 میلیون و 400 هزار راس واحد دامی ، تولید  بیش از 22 هزار تن عسل  و تولید سالانه بیش از 16 هزار تن ابزیان  و دارا بودن 28 کشتارگاه دام و طیور به عنوان یکی از مهمترین قطب های تولید محصولات کشاورزی در کشور مطرح هست .
وی با انتقاد از وارادات تخم چشم زده به کشور افزود : با فراهم کردن بستر و سازو کارهای لازم ،  تنها استان آذربایجان غربی  با دارا بودن منابع آبی مستعد، ظرفیت تولید و تامین تخم چشم زده مورد نیاز در سطح استان و کشور را داراست و با حمایت های لازم می تواند کشور را از وابستگی به وارادات این محصول رهایی بخشد.
مسول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت حلیت غذا و فرآورده های خام دامی درخواست دارم تا موارد از طریق ائمه جمعه به اطلاع عموم رسانده شود چرا که فرهنگ سازی غذای حلال به مثابه بیمه کردن جامعه است.
حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل حسینی مقدم  گفت : در زنجیره های تولیدی، جایگاه غذای حلال و فرهنگ‌سازی برای غذای حلال ارزش بسیار بالایی دارد و باید با افتخار بگوییم ذبح شرعی از احکام فقهی معجزه‌آسای اسلام است.
وی گفت: محصولات حلال در دیگر کشورها خریدار بیشتری دارد و نه تنها مسلمانان دنیا بلکه الان غیر مسلمان ها هم به سمت غذای حلال روی آوردند.
مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان دامپزشکی کشور خاطر نشان کرد: ما باید فرهنگ سازی غذای حلال را در کشور به خوبی و موثر ادامه بدهیم و کمک نماییم مردم با خیال آسوده بتوانند به غذای حلال و مطهر دست پیدا کنند و با اطمینان خاطر مصرف نمایند.
وی بر ترویج فرهنگسازی غذای حلال تاکید کرد و تغذیه پاک و حلال را به طور مستقیم موثر بر تعالی و رشد انسان‌ها دانست.
ابراهیم الهامی تبار مدیر کل دفتر نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی نیز در این جلسه از تدوین سند تجاری غذای حلال در کشور خبر داد و گفت : حوزه نمایندگی ولی فقیه بازوی توانمندی برای فرهنگ سازی و نهادینه کردن نقش غذای حلال است.
ابراهیمی تبار افزود: فرهنگ سازی غذای حلال باید در جامعه ترویج پیدا کند که با ترویج آن شاهد تضمین هر چه بیشتر غذای حلال و پاک بر سر سفره های مردم باشیم.
وی ادامه داد:نظارت شرعی بر غذای حلال وظیفه ای حاکمیتی است  و ذبح شرعی سلامت غذا را افزایش می دهد.
وی با اشاره به اهمیت غذای حلال و نقش ناظران ذبح شرعی در کشتارگاه‌ها اظهار کرد: بحث نظارت بر ذبح شرعی با دفتر نماینده مقام معظم رهبری در اداره دامپزشکی است و بحث حمایت و رفع موانع تولید و تولید غذای حلال از دغدغه های مقام معظم رهبری در تامین امنیت غذایی مردم است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید