Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

ترویج یافته ها و دانش کشاورزان نمونه به سایر بهره برداران ضروری است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : برای دستیابی به توسعه پایدار در بخش کشاورزی ، ترویج یافته ها و دانش کشاورزان نمونه به سایر بهره برداران ضروری است.

ترویج یافته ها و دانش کشاورزان نمونه به سایر بهره برداران ضروری است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، اکبر کرامتی در جلسه کمیته استانی شناسایی، انتخاب و معرفی تولید کنندگان برتر بخش کشاورزی استان اظهار کرد: همواره شناسایی، انتخاب، معرفی و تجلیل از تولید کنندگان برتر با هدف ارتقای جایگاه حرفه ای کشاورزی، ایجاد انگیزه برای فعالان بخش و تشویق آنان به منظور تلاش و استمرار در تولید صورت می گیرد.

کرامتی تصریح کرد: توسعه آموزشهای ترویجی به بهره برداران و استفاده از تکنولوژیهای برتر علمی در راستای کاهش هزینه های تولید محصولات و افزایش عملکرد در واحد سطح به عنوان مهمترین راهکارهای افزایش عملکرد تولید است که در طول  یک سال زراعی باید کارشناسان در تمامی مراحل داشت و کاشت و برداشت در کنار کشاورزنمونه برای پایش و رصد شاخص ها حضور داشته باشند .

وی خاطر نشان کرد: ، مصرف بهینه آب ، ارتقای ضریب مکانیزاسیون و تولید محصول سالم از شاخص های مهم در انتخاب نمونه های کشاورزی است که باید بیشتر از سایر شاخص ها مد نظر قرار گیرد.

کرامتی با تاکید بر لزوم راه اندازی مراکز فروش ویژه محصولات سالم و گواهی شده توسط سازمان تعاون روستایی برای خرید عموم مردم ، افزود: مشکل عمده تولید کنندگان محصولات سالم و ارگانیک بازار رسانی محصولات آنهاست که با ایجاد این مراکز و اطمینان مردم از سلامت محصول ، تمایل مردم برای استفاده از این محصولات نیز افزایش می یاید.

کرامتی ابراز امیدواری کرد با توجه به پتانسیلهای موجود در تولید کنندگان نمونه استان امسال بتوانیم در معرفی نمونه های کشاورزی، تعداد نمونه های بیشتری را در کشور به خود اختصاص دهیم.

در ادامه مدیرهماهنگی ترویج کشاورزی استان نیز به ارائه گزارشی از روند انتخاب نمونه های بخش کشاورزی پرداخت و گفت : انتخاب و معرفی نمونه های بخش کشاورزی همه ساله با هدف ارج نهادن به زحمات این عزیزان و توسعه و ترویج کشاورزی دانش بنیان در عرصه های تولید انجام می گیرد.

بیتا احمدیان با بیان اینکه در طی سالهای اخیر به طور میانگین سالانه،  6 نفر نمونه ملی از سطح استان انتخاب شده است ، افزود: برای سال زراعی جاری تاکنون 452 پرونده برای انتخاب نمونه ها در 124 رشته مختلف، ازسطح شهرستان ها ارسال شده است که  این روند با توجه به تداوم برداشت محصولات باغی و زراعی همچنان ادامه دارد .

وی گفت : به منظور فراهم کردن زمینه افزایش سطح تولید و تسریع در روند توسعه پایدار بخش کشاورزی در روستاها ، مدیریت ترویج سازمان جهاد کشاورزی هر ساله با انتخاب بهره برداران بخش کشاورزی در سطح روستاها و مناطق عشایری، بستر لازم را برای ارائه تجربیات بومی و محلی کشاورزان نمونه در کنار دانش نوین ترویجی برای تحقق اهداف و برنامه های توسعه کشاورزی فراهم می کند.

احمدیان اضافه کرد:  کمیته فنی انتخاب و معرفی تولید کنندگان برتر بخش کشاورزی متشکل از نمایندگان بخش های فنی و تخصصی به دبیری مدیریت ترویج در استان و کمیته اجرایی به دبیری اداره آموزش و ترویج در شهرستان‌ها تشکیل می‌شود.

وی افزود: این کمیته ها در بازه زمانی یک ساله وظیفه پیگیری فرآیند انتخاب نمونه ها را برعهده دارند که تهیه و تکمیل پرسشنامه های مربوطه، بازدید های میدانی، کیل گیری، ثبت رکورد و بالاخره ارزیابی، داوری و انتخاب نهایی از مهمترین فعالیت های کمیته شناسایی و معرفی کنندگان برتر است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید