Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی مطرح کرد:

اجرای فاز بهاره برنامه ملی مراقبت بیماری های ویروسی در مزارع پرورش ماهیان سردآبی آذربایجان غربی

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی از اجرای فاز بهاره برنامه ملی مراقبت بیماری های ویروسی در مزارع پرورش ماهیان سردآبی استان خبر داد.

اجرای فاز بهاره برنامه ملی مراقبت بیماری های ویروسی در مزارع پرورش ماهیان سردآبی آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، سید امید خلیل زاده ، اهداف مهم اجرای این برنامه ، تعیین وضعیت موجود و پیش بینی وضعیت آینده بیماری، همچنین شناسایی سریع و بموقع مزارع احتمالی آلوده و حاملین بدون علامت و حذف آنها را از چرخه تکثیر و تولید ماهیان سردآبی استان عنوان کرد .

خلیل زاده ادامه داد : در راستای پیشگیری از شیوع بیماریهای نوپدید ،  بازدید و همچنین پایش و کنترل بیماریهای اندمیک در صنعت آبزی پروری استان ، برنامه ملی مراقبت از بیماریهای ویروسی   VHS و IHN و  ipn در  فاز بهاره  در مزارع تکثیر و پرورش ماهیان قزل آلا در سطح استان انجام گردید.

وی اهداف مهم اجرای این برنامه را، تعیین وضعیت موجود و پیش بینی وضعیت آینده بیماری، همچنین شناسایی سریع و بموقع مزارع احتمالی آلوده و حاملین بدون علامت و حذف آنها را از چرخه تکثیر و تولید ماهیان سردآبی استان اعلام کرد. 

وی تصریح کرد: در همین راستا  درپایش ها و مراقبت های  انجام شده در فاز بهاره سالجاری از  110 مزرعه  تکثیر و پرورش ماهیان قزل آلا به تعداد 510 مورد نمونه برداری  از بچه ماهی انجام گردیده است ، که نمونه های فوق جهت انجام آزمایشات لازم به  آزمایشگاه مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی کشور ارسال گردیده است .

خلیل زاده با بیان اینکه رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای در کلیه مراکز پرورش الزامی است ، اضافه کرد: پرورش دهندگان می‌بایستی ضمن تامین بچه ماهی از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی، توصیه‌های بهداشتی، قرنطینه ایی را مورد توجه جدی قرار دهند و قبل از هرگونه فعالیت، مجوزهای لازم را از ادارات دامپزشکی دریافت کنند. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید