Iranian Agriculture News Agency

آغاز کوچ عشایر آذربایجان‌‌غربی به مناطق ییلاقی

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: ۲۰ هزار و ۴۴۳ خانوار عشایری با بیش از ۱۰۴ هزار نفر جمعیت که در ۱۶ شهرستان این استان مستقر هستند، کوچ خود را به مناطق ییلاقی آغاز کرده اند.

 آغاز کوچ عشایر آذربایجان‌‌غربی به مناطق ییلاقی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، علی ناجی اظهار کرد: از این تعداد، برخی ایلات در مناطق مورد نظر مستقر شده و باقی نیز در حال رسیدن به مناطق ییلاقی هستند.

وی اضافه کرد: حدود ۶۰۰ خانوار از عشایر آذربایجان‌غربی به ییلاق‌های خارج از استان در دامنه‌های جنوبی سهند و اطراف شهرستان مرند از توابع آذربایجان‌شرقی کوچ می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین چهار هزار خانوار از عشایر شمال استان بیشتر به مناطق ییلاقی چالدران کوچ می‌کنند و عشایر جنوب نیز به مناطق ییلاقی در دامنه‌های سهند و مراتع مرند، نقده، میاندوآب، شاهین دژ و بوکان می‌روند.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: عشایر این استان، همه ساله با شروع فصل تابستان و بهبود پوشش طبیعت ۲ میلیون واحد دامی خود را به مناطق خوش آب و هوای ییلاقی کوچ می‌دهند. 

ناجی بیان کرد: عشایر آذربایجان‌غربی ۲ میلیون واحد دامی دارند که ۶۰ هزار واحد از این دام‌ها، دام بزرگ و مابقی دام کوچک هستند.

وی اضافه کرد: تمهیدات لازم در جهت تسهیل تردد و تأمین امنیت و امکانات بهداشتی و درمانی عشایر در هنگام کوچ به مناطق ییلاقی اندیشیده شده است.

وی ادامه داد: عشایر به مدت ۲ تا سه ماه در این مناطق حضور خواهند داشت و سپس کوچ خود را به مناطق قشلاقی آغاز می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: عشایر این استان در ۵۵۰ منطقه حدود سه هزار سیاه چادر برپا کرده و مابقی عشایر نیز به جای سیاه چادر، از چادرهای برزنتی استفاده می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: عشایر این استان با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی را در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و باید امکانات و تجهیزات لازم در اختیار آنان قرار گیرد.

ناجی بیان کرد: شیوع بیماری کرونا منجر شده فروش محصولات عشایری دچار مشکل شود و این امر از نظر اقتصادی به ضرر جامعه عشایری است و باید تدابیری در این خصوص اندیشیده شود.

۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با ۵۹ درصد تحت پوشش عشایر استان است؛ عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ روستای آذربایجان غربی نیز ویژه عشایر است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید