Iranian Agriculture News Agency

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد:

بیش از ۵۰ درصد از طرح‌های آبیاری و زهکشی کشور مربوط به آذربایجان‌غربی است

معاون آب و خاک وزارت  جهاد کشاورزی گفت: از ۵۰ هزار هکتار شبکه های آبیاری اولویت اول که در سطح کشور در دست تکمیل و بهره برداری است ، بیش از ۵۰ درصد آن در آذربایجان غربی قرار دارد که ظرفیت قابل توجه این استان را نشان می دهد.

بیش از ۵۰ درصد از طرح‌های آبیاری و زهکشی کشور مربوط به آذربایجان‌غربی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، علی مراد اکبری در جلسه بررسی مسائل و مشکلات  شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمالغرب کشور در منطقه آزاد ماکو،  اظهار کرد: در راستای استفاده مناسب و بهینه از منابع آبی کشور تجهیز کردن اراضی کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری به عنوان راهکاری موثر و کارآمد در جهت صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی و افزایش بهره وری در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد. 

وی ادامه داد: پروژه آبیاری تحت فشار شبکه آبیاری و زهکشی شمال غرب کشور درپلدشت با بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی از طرح‌های زیربنایی است که با اتمام این طرح ۶۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار تجهیز می‌شود. 

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش این طرح به کشاورزان و مدیر طرح تحویل شده که با تأمین آب از دستگاه‌های ذی ربط و حل مشکلات دیگر روند پیش تحویل اراضی ادامه خواهد داشت. 

اکبری گفت: در راستای احیای اراضی کشاورزی دشت آق چای شهرستان‌های چایپاره و پلدشت بیش از ۲ هزار و ۵۷۴ هکتار از این اراضی تحت پوشش این طرح بوده است. 

وی اظهار کرد:  تاکنون بیش از ۱۸۰۰ هکتار از این اراضی به سیستم نوین آبیاری تجهیز شده که این طرح ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تأمین آب توسط دستگاه مجری تحویل کشاورزان خواهد شد. 

وی بیان کرد: اراضی پایاب سد کرم آباد متعلق به منطقه آزاد ماکو است که ۲۳۰۰ هکتار تامین آب شده و برابر اعلام رییس سازمان منطقه آزاد ماکو این اراضی به شرکتهای سرمایه گذار و نیز بهره برداران کنونی واگذار خواهد شد. 

منطقه آزاد ماکو بزرگترین منطقه آزاد کشور در شمال استان آذربایجان غربی واقع شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید