Iranian Agriculture News Agency

رئیس فراکسیون عشایری مجلس اعلام کرد:

500 میلیارد تومان برای تقویت آموزش و پرورش عشایر اختصاص یافت

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون عشایری از اختصاص 500 میلیارد تومان اعتباربرای تقویت آموزش و پرورش بخش عشایری کشور خبر داد.

500 میلیارد تومان برای تقویت آموزش و پرورش عشایر اختصاص یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، علی کریمی فیروزجایی در جلسه بررسی مسایل و مشکلات جمعیت عشایری آذربایجان غربی افزود: با اختصاص این بودجه تحول خوبی در بخش مدرسه سازی و نیز تقویت آموزش و پرورش در جمعیت عشایری ایجاد می شود.

وی با ابراز نگرانی از تاثیرات منفی خشکسالی های اخیر بر جمعیت عشایری کشور، عنوان کرد: دغدغه مجلس یازدهم تلاش برای رفع موانع تولید، توجه به مناطق کمتر توسعه یافته و نیز مشکلات جمعیت عشایری کشور است که این سفرها برای بررسی بهتر و ارائه راهکارهایی برای کاهش این خسارات در حال انجام است.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه با اشاره به سیمای کشاورزی استان گفت: تعداد خانوارهای عشایری این استان حدود ۱۶ هزار خانوار بود که با آمار جدید این میزان به ۲۰ هزار و ۴۴۳ خانوار رسیده است.

علی ناجی از مجموع ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی و مراتع، یک میلیون و ۶۱۵ هزار هکتار قلمرو زیستی عشایر استان را تشکیل می‌دهد و در اختیار عشایر است که این میزان حدود ۶۰ درصد عرصه‌های منابع طبیعی را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی گفت: علاوه بر آن ۶۰ هزار هکتار از اراضی آبی و دیم آذربایجان‌غربی در اختیار عشایر این استان است.

ناجی اظهار داشت: ۲ میلیون واحد دامی در اختیار عشایر این استان است و این دام‌ها از مراتع و اراضی استفاده کرده و انواع محصولات لبنی و پروتئینی را تولید و و روانه بازار مصرف می‌کنند.این تعداد واحد دامی سالانه ۵۰ هزار تن شیر، ۱۵ هزار تن گوشت و سه هزار تن پشم را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

وی اظهار کرد: عشایر آذربایجان‌غربی با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و حمایت‌های لازم از این قشر صورت می‌گیرد.

ناجی اضافه کرد : عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ روستای آذربایجان‌غربی نیز ویژه عشایر است.آذربایجان‌غربی سومین استان کشور به لحاظ برخورداری از جمعیت عشایری است و حدود 20 هزار خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر97 هزار نفر در این استان زندگی می‌کنند که ۳.۵ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.

محمد علیپور نماینده مردم شهرستان ماکو در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه بیشترین جمعیت عشایری در شهرستان ماکو واقع شده است ، اظهار کرد : مسایل و مشکلات عشایری این شهرستان احصا شده و توسط نمایندگان مجلس در حال پیگیری است و به دلیل مشکلات موجود در زمینه آب شرب انسانی و دامی ، هر ساله به صورت سیار جهت رفع نیازمندی به این مناطق آبرسانی می شود.

وی افزود : اکثر مراتع ییلاقی عشایر شهرستان ماکو در محدوده شهرستان چالدران و بخش دشتک واقع شده است‌.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید