Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی مطرح کرد :

تغییر الگوی کشت و ترویج تکنیک‌های نوین در بخش کشاورزی باید در اولویت قرار گیرد

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: تغییر الگوی کشت با رویکرد توسعه محصولات کم آب‌بر، کشت محصولات گلخانه‌ای و ترویج تکنیک‌های نوین زراعی باید از اولویت های مهم فعالیت‌های کشاورزی استان قرار گیرد.

تغییر الگوی کشت و ترویج تکنیک‌های نوین در بخش کشاورزی باید در اولویت قرار گیرد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی،اکبر کرامتی روز پنج‌شنبه در جلسه بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی میاندوآب با ابراز رضایت از اقدامات و عملکرد بخش کشاورزی این شهرستان اظهار کرد: با وجود ۱۲ هزار نیروی متخصص جویای کار در سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان، برون سپاری بخشی از تصدی‌های سازمان جهاد کشاورزی به بخش خصوصی می‌تواند جهت جبران کمبود نیروی انسانی، موثر واقع شود.

وی افزود: کشاورزی باید دانایی محور و براساس برنامه‌ریزی لازم برای توسعه این بخش با در نظر گرفتن میزان سازگاری و تطبیق با شرایط محیطی در هر منطقه باشد.

وی همچنین با تأکید بر ضرورت بکارگیری نظرات و پیشنهادهای تولیدکنندگان بخش کشاورزی در برنامه‌ریزی ها، گفت: باید با هم افزایی در جهت ارایه هر چه بهتر خدمات به تولیدکنندگان و در نهایت اعتلای خاک و شکوفایی بخش کشاورزی گام برداریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این جلسه در خصوص تسریع دررفع مشکل تأمین نهاده های کشاورزی به ویژه نهاده‌های دامی در سطح شهرستان قول مساعد داد.

 

۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی میاندوآب‌ به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شده است

 

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب نیز در این جلسه با اشاره به پتانسیل‌ها، ظرفیت‌ها و فعالیت‌های شاخص، چالش‌ها، مسائل و مشکلات بخش کشاورزی این شهرستان گفت: دشت حاصلخیز میاندوآب دارای ۹۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت شامل ۲۹ هزار هکتار اراضی دیم و بیش از ۶۰ هزار هکتار زمین زراعی آبی با تنوع کشت ۵۰ نوع محصول زراعی و باغی است که سالانه بیش از یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در آن تولید می‌شود.

علی دیانتی با اشاره به اینکه بیش از ۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی میاندوآب‌ به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شده‌است، افزود: اجرای ۱۱۹ کیلومتر خط انتقال آب با لوله پلی‌اتیلن، اجرای بیش از ۳۱ کیلومتر پروژه پوشش بتنی انهار سنتی، ۱۰ کیلومتر لایروبی انهار سنتی، احداث هفت هزار و ۶۰۰ هکتار شبکه آبیاری و زهکشی، انجام مطالعات پروژه بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی پایاب بند انحرافی سد نوروزلو در قالب ۲ واحد عمرانی یک و دو و اجرای ۱۲۹ کیلومتر لوله گذاری خط اصلی پروژه واحد عمرانی یک از جمله فعالیت‌های انجام گرفته در حوزه آب و خاک این شهرستان است.

وی با اشاره به بهره‌برداری از ۶ ایستگاه پمپاژ در این واحد و شروع اجرای سامانه نوین آبیاری در ۶۷۰ هکتار بیان کرد: تغییر الگوی کشت و توسعه محصولات کم آب بر نظیر گیاهان داروئی، زعفران و گل محمدی، پرورش ۸۵ هزار راس دام سنگین و ۴۳۰ هزار دام سبک، تولید سالانه ۱۲۰ هزار تن شیر خام، توسعه صنایع تبدیلی و غذایی و افزایش ظرفیت سردخانه ها به ۹۰ هزار تن، کنترل آفات و بیماری‌ها با استفاده از پهپاد از فعالیت شاخص جهاد کشاورزی میاندوآب است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب‌ کمبود نیروی انسانی و کاهش اختیارات شهرستان در مدیریت منابع انسانی، ضرورت استمرار تخصیص تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون با توجه به تقاضای بیشتر جهت خرید تراکتور و ادوات کشاورزی، کمبود تسهیلات کم بهره برای طرح‌های کشاورزی با توجه به وجود تعداد ۲۷ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی ، کمبود نهاده‌های کشاورزی به ویژه کودهای شیمیایی، نهاده‌های دامی و سوخت ماشین آلات کشاورزی را از مشکلات بخش کشاورزی این شهرستان عنوان کرد.

وی گفت: وجود قوانین و مقررات ضد و نقیض در خصوص صدور سند اراضی و نسق کشاورزی، کمبود اعتبار برای اجرای پروژه های عمرانی نیمه تمام بخش آب و خاک از دیگر مشکلات عمده بخش کشاورزی میاندوآب‌ است‌.

دیانتی با تقدیر از حمایت‌های رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص تأمین کود شیمیایی اوره، خواستار پیگیری تخصیص یارانه برای کودهای شیمیایی فسفاته پتاسیم شد و افزود: عدم تخصیص یارانه موجب شده قیمت این نهاده ها افزایش و رغبت کشاورزان جهت تهیه و استفاده از کودهای فسفاته و پتاس کاهش یابد و در نتیجه تغذیه نادرست گیاهی درست خواهد شد که امکان ایجاد مشکلات جبران‌ناپذیری را در پی دارد.

بازدید از ایستگاه پمپاژ روستای ولی‌آباد و مجتمع ۲ هزار هکتاری شیلات دشت فسندوزشهرستان میاندوآب و همچنین بازدید از روند اجرای سامانه نوین آبیاری تحت فشار( بارانی و قطره ای) در روستای حاجی بهزاد و پروژه پنج هزار هکتاری پایاب سد نوروزلوی میاندوآب از جمله برنامه‌های رییس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی در سفریکروزه به این شهرستان بود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید