Iranian Agriculture News Agency

ایانا گزارش می‌دهد:

کشت گلخانه‌ای ارمغان دولت تدبیر و امید برای رونق تولید در آذربایجان‌غربی

کشت گلخانه‌ای به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه در اقتصاد آذربایجان‌غربی مطرح است که افزایش سهم آن در بخش کشاورزی توام با کاهش ۱۰ برابری مصرف آب و افزایش حداقل ۴ برابری تولید است که هر دوی این موارد، ارمغانی از سوی دولت تدبیر و امید برای رونق و راندمان بالای قطب کشاورزی کشور به شمار می‌رود.

کشت گلخانه‌ای ارمغان دولت تدبیر و امید برای رونق تولید در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، شهرک‌های گلخانه‌ای سریل آباد بوکان، درشک سلماس، خانشان ارومیه، دریاس مهاباد، مهلذان خوی جزو سایت های گلخانه ای آذربایجان‌غربی است.

هم اکنون مساحت شهرک های کشاورزی استان آذربایجان غربی بیش از ۴۸۰ هکتار است که در هشت شهرستان واقع شده‌ و توسعه آن به میزان ۲ برابر در دستور کار قرار گرفته است.

شهرک گلخانه‌ای خانشان ارومیه در ۱۳۰ هکتار، شهرک سریل آباد شهرستان بوکان در ۳۰ هکتار و شهرک کشاورزی درشک سلماس در ۵۰ هکتاراز جمله شهرکهای گلخانه‌ای در این استان هستند.

شهرک گلخانه‌ای مرکز آموزش کشاورزی میاندوآب در ۱۶۱ هکتار،  شهرک کشاورزی دریاس مهاباد در ۱۲.۴ هکتار نیز جزو شهرکهای کشاورزی استان به شمار می روند.

 شهرک کشاورزی خلیفه لوی نقده در ۳۵ هکتار، شهرک کشاورزی چهار قلعه تکاب در ۰.۸هکتار و شهرک کشاورزی مهلذان خوی در ۵۰ هکتار جزو شهرکهای کشاورزی واقع در آذربایجان‌غربی هستند.

برنامه توسعه شهرک‌های کشاورزی در استان آذربایجان غربی در دو مجموعه و محدوده انجام می‌شود.

توسعه این شهرک‌ها هم اکنون جزو برنامه های جهاد کشاورزی در این استان به عنوان یکی از مهمترین پیشرانهای توسعه در این بخش محسوب می شود.

این توسعه بنا براظهارات کارشناسان این بخش در دو حوضه رخ می‌دهد که شامل حوضه دریاچه ارومیه با ۱۵۰ هکتار افزایش و در محدوده آبهای مرزی این استان شمال و جنوب آذربایجان‌غربی با توسعه ۱۰۰ هکتاری است.

مدیر شهرک های کشاورزی آذربایجان غربی در این باره گفت: در محدوده حوضه دریاچه ارومیه در شهرک‌هایی که عرصه منابع طبیعی همجوار با شهرک‌های کشاورزی است؛ به ویژه در شهرستانهای ارومیه،  سلماس و بوکان عملیاتی نمودن احداث شهرک های گلخانه ها تصویب شده‌است.

سعید جفایی بیان کرد: در سلماس توسعه ۵۰ هکتاری در دستور کار است و جهاد کشاورزی در حال تملک زمین برای ایجاد فاز ۲ شهرک کشاورزی درشک در این شهرستان است.

طبق اظهارات مدیر شهرک های کشاورزی استان ، در بوکان نیز پلاک شهرک کشاورزی سریل اباد  به میزان ۲۰۰ هکتار است و جهاد کشاورزی درصدد است تا ۵۰ هکتار دیگر نیز به میزان ۳۰ هکتار موجود اضافه نماید.

به گفته وی در شهرک کشاورزی خانشان ارومیه نیز برنامه ریزی برای افزایش ۵۰ هکتار به ۱۳۰ هکتار فعلی در دست اقدام است .

مدیر شهرک های کشاورزی آذربایجان‌غربی بیان کرد: در محدوده آب‌های مرزی نیز تلاش هایی در زمینه بهره مندی از ظرفیت این آبها در استان در بحث احداث شهرک های گلخانه ای  آغاز شده‌است.

وی اضافه کرد:  ۱۰۰ هکتار زمین در شمال و جنوب استان آذربایجان غربی از جمله شهرهای ماکو، سردشت و پیرانشهر نیز در این راستا شناسایی شده‌است.

بر اساس گفته های مدیر شهرک های کشاورزی استان ،  توسعه این نوع کشت با استفاده از کمکهای منابع طبیعی استان نیز جزو برنامه ها بوده و تمامی پلاکهای موجود در این راستا به جهاد کشاورزی معرفی شده است.

وی اضافه کرد: پیش بینی ها و تلاشها بیانگر توسعه ۴۰۰ هکتاری در این عرصه هاست که در صورت تحقق مساحت شهرک های گلخانه‌ ای استان به یکهزار هکتار افزایش خواهد یافت.

جفایی با اشاره به شهرکهای خصوصی کشاورزی نیز اضافه کرد: افرادی که اراضی بالای پنج هکتار دارند، در صورت تمایل می‌توانند در قالب شهرک خصوصی کشاورزی برنامه ریزی کنند و از مزایای آن بهره مند شوند و جهاد کشاورزی نیز از این افراد حمایت می‌کند.

وی گفت: در زمینه اعتبارات نیز تاکنون نزدیک به ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای این شهرک‌ها هزینه شده‌است. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید