Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی:

آذربایجان‌غربی همچنان پیشرو در اجرای طرح‌های آبخیزداری

استحصال بیش از ۱۹۸ مترمکعب چوب از اراضی جنگلی استان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: آذربایجان غربی امسال هم با اجرای 23 طرح ابخیزداری ، استان برتر کشور در اجرای کامل طرح های آبخیزداری شده است.

آذربایجان‌غربی همچنان پیشرو در اجرای طرح‌های آبخیزداری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، هادی قاسمی در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته منابع طبیعی افزود: امسال قرار بود ۲۳ طرح آبخیزداری در نقاط مختلف آذربایجان غربی اجرایی شود که همه آنها با ۲۸۰ میلیارد ریال اعتبار، اجرایی شده و به بهره برداری رسید.

وی اضافه کرد: با اجرای این تعداد طرح آبخیزداری، ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی ملی آذربایجان غربی تحت پوشش این طرح ها قرار گرفت که زمینه بهبود وضعیت آبی آنها و همچنین افزایش باروری در این مناطق فراهم خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد: برای اجرای این طرح ها بیش از ۶۰ هزار مترمکعب عملیات عمرانی از جمله خشکه چینی، عملیات گابیونی و بتنی ملاتی انجام شده است.

قاسمی اظهار کرد: همزمان با هفته منابع طبیعی امسال ،  اجرای طرح آبخیزداری در بالادست شهر ارومیه که موجب رفع مشکل سیلاب در مناطق کوهستانی این منطقه از شهر می شد، یکی از مهمترین اقداماتی بود که انجام شد و نتایج آن، بسیار درخشان بود.

وی گفت: با اجرای این طرح، در بارش قابل توجه دهها میلی متری باران طی روزهای گذشته در ارومیه، هیچ مشکلی برای ساکنان شهر ارومیه ایجاد نشد.

وی با اشاره به دیگر مزیت های اجرای طرح های آبخیزداری در آذربایجان غربی افزود: با توجه به اینکه به ازای هر هکتار عملیات آبخیز، ۵۳۰ میلیون مترمکعب استحصال آب صورت می گیرد، امسال حدود ۸۰ میلیون مترمکعب استحصال آب زیرزمینی با اجرای طرح های مصوب سال جاری انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد: همچنین عملیات آبخیزداری انجام شده طی سال جاری از بروز یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن فرسایش خاک در استان جلوگیری کرده است.

قاسمی با اشاره به اینکه در برخی سال های گذشته، فرسایش خاک در آذربایجان غربی بیشتر از متوسط کشوری بود، اظهار کرد: هم اکنون در حالی که متوسط کشوری فرسایش ۱۶.۴ تن در هر هکتار است، این میزان در استان به ۱۵ تن رسیده که بخشی از آن به خاطر اجرای طرح های آبخیزداری بوده است.

وی با اشاره به اینکه هر هکتار جنگل کاری ۸۶ تن خاک را درخود جذب می کند، تصریح کرد: اگر جنگل کاری های زاگرس در سردشت، پیرانشهر و مهاباد نبود شاهد گرد خاک از کشور عراق درجنوب استان بودیم.

آذربایجان غربی ۵۰ درصد همیاران طبیعت کشور را داراست 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی  گفت : نزدیک به ۳۳ هزار نفر همیار طبیعت در کشور وجود دارد که بیش از 15 هزار نفر ، معادل 50 درصد در استان همیار طبیعت وجود دارد که امیدواریم تمامی شهروندان استان خود به عنوان همیار طبیعت حافظ منابع طبیعی باشند.

قاسمی با اشاره به اینکه در استان ۲میلیون و ۷۵۰هزار هکتار عرصه منابع طبیعی وجود دارد، خاطر نشان کرد: ۱۰۶ هزار هکتار از این عرصه ها جنگل کاری، بیش از یک میلیون و ۴۰هزار هکتار نیز اراضی مرتعی درجه یک ومابقی اراضی مرتعی درجه دو هستند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با تاکید به اینکه از سال ۹۳تا ۹۸ در ۵۰۱ هزار هکتار از اراضی استان طرح کاداستر اجرا شده است، یاد آور شد: تا پایان  سال جاری نیز یک میلیون و ۴۴هزار و۵۷ هکتار از اراضی استان طرح کاداستر اجرایی می شود و جشن انفال در سراسر استان برگزار خواهد شد.

استحصال بیش از ۱۹۸ مترمکعب چوب از اراضی جنگلی آذربایجان غربی

قاسمی با بیان اینکه تاکنون بیش ۴٨٠ مترمکعب چوب قاچاق کشف شده است، افزود :بحث زراعت چوب پرسود ترین صنعت است، و در سال جاری بیش از ۱۹۸ مترمکعب چوب از اراضی جنگلی و بیش از۶۷ مترمکعب چوب از اراضی شخصی استحصال شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: بیش از3 هزار هکتار صنوبر کاری در استان انجام شده است که تا کنون هزار هکتار از آنها به سن بهره برداری رسیده اند.

وی ادامه داد: در سال جاری ۱۲۰دستگاه آبگرمکن خورشیدی در شهرستان های سردشت ، پیرانشهر ومهاباد توزیع شده و در ۱۹.۵ هکتار از حاشیه دریاچه ارومیه کمربند سبز حفاظتی از محل اعتبارات توسعه ملی اجرا شده است.

قاسمی با تاکید به اینکه تعهد سازمانی ما برای شناسایی ذخیره گاه های جنگلی در سال جاری ۱۳۶۷هکتار بوده،اظهارکرد: خوشبختانه در ۹۰۸۹ هکتار عملیات شناسایی انجام شده که ۷برابر تعهد ما به سازمان است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی افزود: برای مدیریت پارک های جنگلی ونهالستان جنگلی استان درسال جاری برای ۶پارک تعهد داشتیم که خوشبختانه برای ۹پارک این عملیات اجرایی شد.

وی گفت: تاکنون در حوضه دریاچه ارومیه ۱۱۰هکتار نهال کاری با اعتبار بیش از ۴۹۰میلیون تومان و بوته کاری بیابانی در ۷۷هکتار با اعتبار بیش از ۵۰۰میلیون تومان اجرا شده است.

قاسمی درخصوص عملیات اجرایی جهت جلوگیری از فرسایش خاک در استان نیز تصریح کرد: در سال جاری با اجرای طرح های آبخیزداری ۷۹ میلیون متر مکعب آب  صرفه جویی و یک میلیون و۷۵۰ هزار تن فرسایش خاک جلوگیری شده است.

آذربایجان غربی دارای ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار منابع طبیعی بوده که از این میان ۱۰۶ هزار هکتار جنگل است

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید