Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی مطرح کرد:

کاشت ۲۲۰ هزار اصله در آذربایجان غربی همزمان با هفته منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی از کاشت ۲۲۰ هزار اصله نهال همزمان با هفته منابع طبیعی در استان خبر داد.

کاشت ۲۲۰ هزار اصله در آذربایجان غربی همزمان با هفته منابع طبیعی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، هادی قاسمی با بیان اینکه امسال در ۱۳۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان نهال کاری شده است، افزود: همزمان با هفته منابع طبیعی نیز ۲۲۰ هزار اصله نهال در عرصه‌های منابع طبیعی کاشت می‌شود.

وی با بیان اینکه با اشاره به اینکه ۱۰۶ هزار هکتار از اراضی استان را جنگل‌ها تشکیل می‌دهند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر همچنین دو هزار و ۵۰۰ هکتار جنگل دست کاشت در استان وجود دارد که در سال گذشته دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای توسعه این طرح اختصاص یافت.

قاسمی با بیان اینکه امسال همچنین عملیات پرورشی بهداشتی در عرصه‌های جنگلی به مساحت ۴۳۰۰ هکتار نیز اجرا شده است، اضافه کرد: مساحت استان دو میلیون و ۶۶۸ هزار و ۱۲۹ هکتار است، که ۷۲ درصد از مساحت استان را مراتع تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اجرای طرح تسهیل گران در زمینه صیانت از عرصه‌های جنگلی و منابع طبیعی استان افزود: تسهیلگران در رسیدن به اهداف توسعه پایدار در منطقه گام‌های خوبی برداشته اند و می‌توانند در حفظ و احیا منابع طبیعی نقش بسزایی را داشته باشند چرا که حساس سازی، آگاه سازی و اعتماد سازی در جوامع محلی نسبت به طرح‌ها و اهداف برای همگان مهم و حیاتی است.

وی اضافه کرد: در استان آذربایجان غربی ۱۸ نفر تسهیلگر وجود دارد که در ۳۲ روستای شهرستان‌های ارومیه، سلماس، نقده، میاندوآب و مهاباد در حال فعالیت و آموزش روستاییان هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی جلوگیری از تخریب اراضی ملی و مرتعی، صیانت از منابع خدادادی به همراه حفاظت از جنگل‌ها و نیز فرهنگ سازی در بین مردم برای مشارکت در زمینه حفظ و احیای منابع طبیعی را از مهمترین رویکرد جذب همیار طبیعت برشمرد.

وی ادامه داد: طرح ۹ در ۹۹ و طرح‌های محوری به‌عنوان اقدام عملی و نقشه راه مجموعه منابع طبیعی در سال جاری به شمار می‌آیند که با اجرای این طرح‌ها شاهد جهش تولید در فعالیت‌های منابع طبیعی در تمامی بخش‌ها خواهیم بود.

قاسمی تصریح کرد: کاداستر اراضی ملی، تعیین و تکلیف مدیریت پارک‌های جنگلی و ذخیره گاه‌ها، توسعه دولت الکترونیک، توسعه زراعت چوب و ساماندهی بهره برداری محصولات فرعی جنگلی و مرتعی، مدیریت و بهره برداری از مراتع و جذب همیاران طبیعت، اجرای طرح مبارزه با افت جوانه خوار بلوط، توسعه و تقویت ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی منابع طبیعی، ارتقای پوشش حفاظتی با تاکید بر بلوک بندی مناطق بحرانی و اخذ حقوق دولتی و تقویت منابع اعتباری جز این ۹ محور به شمار می‌روند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید