Iranian Agriculture News Agency

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه مطرح کرد:

کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه ، کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی را از اولین و مهمترین اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه برای احیای این زیست بوم برشمرد.

کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، مسعود تجریشی در دومین نشست خبری پروژه ملی احیای دریاچه ارومیه با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد:‌هم اکنون ۹۸۸ میلیون مترمکعب از میزان حق آبه دریاچه از محل کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی تأمین می‌شود، ۳۰۲ میلیون مترمکعب نیز از انتقال پساب‌های تصفیه خانه ارومیه و تبریز تأمین می‌شود، ۹۵ میلیون مترمکعب هم حاصل انتقال آب از سد سیلوه به دریاچه خواهد بود.

تجریشی افزود: در سال ۹۲ وضعیت دریاچه ارومیه بسیار اسفناک بود به طوری که بخش جنوب کاملاً خشک شده و بخش شمال نیز آب چندانی نداشت.

وی ادامه داد: با ایجاد ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال ۹۲ در حالی که سالانه ۴۰ سانتیمتر از آب دریاچه خشک می‌شد نه تنها دریاچه امروز احیا شده بلکه روند بهبودی آن در حال تداوم است و یک سوم راه را برای احیای کامل طی کرده ایم.

تجریشی با اشاره به اینکه در حال حاضر وسعت دریاچه ارومیه به سه هزار و ۵۲۰ کیلومتر مربع رسیده است، عنوان کرد: بررسی‌های ۸ ماه اخیر با ورود آب شیرین به دریاچه ارومیه عمق آن به میزان دو دهه اخیر یک متر و ۲۵ سانتی متر افزایش یافته است.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: در سال ۸۵ بیش از ۴۰۰ میلیمتر بارش داشتیم ولی ۱۲ سانتیمتر افت تراز دریاچه ارومیه داشتیم در حالی در بارش‌های اخیر کمک کرده اقدامات اجرایی آب به پهنه وارد شده و امروز شاهد احیای دریاچه هستیم.

تجریشی گفت: ۲ میلیارد و ۵۷۸ میلیون متر مکعب میزان حق آبه ای است که وزارت نیرو به سمت دریاچه رهاسازی کرده در حالی که سالانه نیازمند سه هزار و ۴۲۶ میلیون مترمکعب آب برای رسیدن به تراز اکولوژیک دریاچه هستیم.

وی افزود : با اتمام تونل انتقال آب از کانی سیب سالانه ۶۲۳ میلیون مترمکعب آب از کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می شود.

تجریشی با اشاره به ساماندهی آب‌های سطحی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه گفت: راهکارهای ۲۷ گانه دریاچه ارومیه توانسته وضعیت دریاچه ارومیه را به مرحله تثبیت برساند امیدواریم در پایان سال ۱۴۰۶ این زیست بوم به تراز اکولوژیک برسد.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه ۷۵ درصد منابع اعتباری مربوط به پروژه‌های سازه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه بوده است، افزود: از شش ماهه دوم امسال تا سه ماهه اول سال تمام این طرح‌ها به اتمام رسیده و آب دائمی به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید