Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور مطرح کرد:

توسعه کشت گلخانه ای مانعی در راه احیای دریاچه نیست

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با انتقاد از عدم به رسمیت شناختن توسعه ‌پایدار در کشور گفت : توسعه کشت گلخانه ای مانعی در راه احیای دریاچه ارومیه نیست.

توسعه کشت گلخانه ای مانعی در راه احیای دریاچه نیست

به گزارش خبرنگار ایانا آذربایجان غربی، عیسی کلانتری در مراسم تجلیل از خدمات تلاشگران احیای دریاچه ارومیه که امروز در سالن همایش پزوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه برگزار شد، ضمن تشکر از تلاش‌هایی که طی سال‌های گذشته در زمینه احیای دریاچه ارومیه صورت گرفته است ، اظهار کرد : مساله خشک شدن دریاچه ارومیه از سال ۱۳۷۴ مطرح شده بود و طی این سال‌ها تلاش‌های زیادی در زمینه احیای دریاچه ارومیه صورت گرفت  و این در حالی است که در کشور هنوز به توسعه ‍‍پایدار اعتقاد نداریم.

کلانتری درباره ساختار اولیه ‍‍پروژه احیای دریاچه ارومیه افزود:  ساختار اولیه در دانشگاه صنعتی شریف و به کمک همه دانشگاهیان داخلی و خارجی و متخصصان  دررشته‌هایی چون هیدرولوژی، جامعه‌شناسی، اقتصادی، اکوسیستمی، محیط زیستی و کشاورزی با بیش از حدود ۶۰۰ نفر تشکیل شد که ۲۴ ساعت شبانه روز مجبور بودند کار کنند.

وی خاطر نشان کرد: مدیران و استانداران وقت آذربایجان غربی حداقل یک سال و نیم تا دو سال ما را از احیای دریاچه ارومیه عقب انداختند. ما ابتدا تصور می‌کردیم که شاید با مردم مشکل ‍‍داشته باشیم برای احیا چون یکسری تصمیمات دشواری باید می‌گرفتیم اما مردم بیش از حد انتظار ما را یاری کردند و از آنان ‍‍س‍‍پاسگزاریم .

وی ادامه داد: توسعه کشت‌های ‍‍پر آب‌ بر مانند چغندر در حاشیه دریاچه ارومیه و سدهای در دست ساخت از عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه بود که در دولت اصلاحات نسبت به آن هشدار داده بودیم اما با این حال در‍‍پی ‍‍پیگیری‌ها کارگروه احیای دریاچه ارومیه در سال ۹۰ تشکیل شد ولی اقدامی جدی در زمینه احیای دریاچه ارومیه انجام نشد چراکه تصمیم‌گیری بلند مدت برای دولتمردان و سیاستمداران دشوار است.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با بیان اینکه آن زمان به مسئولان وقت اعلام کرده بودیم کل تولیدات بخش کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه حداکثر چهار درصد تولیدات بخش کشاورزی کل کشور را تشکیل می‌دهد، گفت: آن زمان کل تولیدات کشاورزی ۳۵ میلیارد دلار بود که ۴ درصد آن برابر با ۱ میلیارد و ۴۰۰ دلار می‌شد درحالی‌که  طی یک مدت ۳۰ ساله ‍‍پیش‌بینی شده بود که بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار خسارت به کشور وارد خواهد شد و یک فاجعه انسانی رخ خواهد داد.

کلانتری با اشاره به اینکه در بحث سر احیای دریاچه ارومیه مسئولان و افراد مختلفی اصرار بر بی فایده بودن احیای دریاچه داشتند، گفت: به‌عنوان یک آذری وظیفه خود می‌دانم که از رییس جمهوری تشکر کنم چون اگر دریاچه به حال خود رها می‌شد فجایع بزرگی رخ می‌داد و اکنون شاهد خشک شدن این دریاچه بودیم.

 

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه کار دولت دوازدهم در مرداد ماه به ‍‍پایان می‌رسد، تاکید کرد: مردم باید احیای دریاچه ارومیه را حقوق شهروندی خود بدانند و فریب تولید چند تن چغندر بیشتر را نخورند چرا که خشک شدن دریاچه ارومیه در وهله اول عواقب وحشتناکی را در حوضه ۱۰۰ کیلومتری این دریاچه که حدود ۴ میلیون نفر جمعیت دارد، در پی خواهد داشت.

به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست، غبارهای نمکی که در‍‍پی خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه باعث افزایش انواع بیماری در منطقه شده بود اکنون از بین رفته است.

کلانتری تصریح کرد: نمی دانم چه دولتی سر کار خواهد آمد اما اگر تدبیر داشته باشد همین سیاست‌ها را ادامه خواهند داد اما اگر سیاست دیگری را ‍‍پیش گرفتند مردم باید برای حفظ منطقه در مقابل آن‌ها بایستند. ما می‌دانیم در این دوره ۷ ساله عده‌ای ممکن است متضرر شده باشند یا به‌ خواسته‌های غیرمنطقی خود نرسیده باشند یا برخی ممکن است به رانت‌هایی که در نظر داشتند، نرسیده باشند اما حفاظت از زنده بودن دریاچه ارومیه در وهله اول وظیفه فرد فرد مردم آذربایجان و مردم ایران است.

وی ادامه داد: در مناطق دیگر کشور نیز با مشکلاتی مانند دریاچه ارومیه روبه‌رو هستیم از جمله استان فارس و کرمان اما تفاوت این مشکل در این‌ استان‌ها با دریاچه ارومیه این است که در این استان‌ها تمرکز جمعیتی و غبارهای نمکی نداریم بنابراین وظیفه ما است که از هر دولتی بخواهیم احیای دریاچه ارومیه و حفاظت از دستاوردها را تسریع کند.

کلانتری ضمن بیان اینکه تبلیغات غلطی در زمینه احیای دریاچه ارومیه طی سال‌های اخیر کرده‌اند، گفت: برخی اظهار می‌کنند احیای دریاچه ارومیه باعث شده صنعت در آذربایجان توسعه ‌پیدا نکند که این حرف‌ها اشتباه است. ما از ابتدای این طرح هیچ منعی برای توسعه صنعت و کشاورزی صنعتی در گلخانه و مکان‌های مسدود شده نداشتیم بلکه  توسعه کشاورزی آبی سطح باز را ممنوع کردیم و همچنان بر ممنوع باقی ماندن آن تاکید می‌کنیم.

دبیر کارگروه ملی نجات دریچه ارومیه با بیان اینکه هنوز توسعه ‌پایدار را در کشور به رسمیت نمی‌شناسیم، گفت: در برنامه سوم بنده مسئول آب و کشاورزی بودم و قانونگذاران زمانی‌که کلمه توسعه ‌پایدار را آوردیم، گفتند این یک کلمه غربی است و در مجلس کلمه توسعه ‌پایدار را حذف کردند این در حالیست که توسعه ‌پایدار به‌ معنی جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه، جازموریان و بختگان و جلوگیری از آلوده کردن هوای مردم است. توسعه ‌پایدار یعنی غیر اقتصادی کار نکردن و سلامت و زندگی بهتر مردم را حفظ کردن اما زمانی‌که توسعه ‌پایدار را درک نمی‌کنند و حذف می‌کنند باید با ‌پیامدهای آن زندگی کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید