Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی مطرح کرد:

بیش از 125 درصد تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی در آذربایجان غربی جذب شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بیش از125 درصد تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی در استان در حدود 1295 میلیارد ریال از ابتدای سال جاری تاکنون جذب شده است.

بیش از 125 درصد تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی در آذربایجان غربی جذب شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، اکبر کرامتی افزود: کل تسهیلات اختصاصی به استان برای بخش مکانیزاسیون یکهزار و 30 میلیارد و 500 میلیون ریال است که  امسال  صد درصد متقاضیان واجد شرایط به بانکهای عامل برای دریافت تسهیلات معرفی شدند.

کرامتی با بیان اینکه استفاده از ماشین‌آلات و ادوات مختلف کشاورزی یکی از راهکارهایی است که می‌توان بهره‌ وری و عملکرد در واحد سطح را ارتقا دهد، بیان کرد: با تسهیلات اعطایی، متقاضیان اقدام به خرید 700دستگاه تراکتور، 17 دستگاه کمباین، 877 دستگاه ادوات و دنباله بند کشاورزی و 10 دستگاه تجهیزات دام ، طیور و آبزیان کرده اند.

وی با بیان اینکه ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان درحال حاضر 1.74 اسب بخار بر هکتار است ، ادامه داد: بر این اساس، ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در سال جاری به 1.79 اسب بخار بر هکتار می رسد که بیش از تحقق برنامه خواهد بود.

کرامتی تاکید کرد: آذربایجان غربی با دارا بودن بیش از 47 هزار دستگاه تراکتور، جزو استان های شاخص در کشور بوده و از بابت نیروی محرکه در سطح کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد.

وی با اشاره به مشکلات موجود و موانع جذب تسهیلات خط اعتباری ادامه داد: نوسانات شدید قیمتی و مشکلات به وجود آمده مابین متقاضیان و شرکت‌های تولیدی تامین کننده ماشین ها و ادوات کشاورزی ، طولانی بودن پروسه اعطای تسهیلات بانکی و بالابودن قیمت ماشین ها و ادوات کشاورزی در طی سال های اخیر با توجه به شرایط اقتصادی حاکم،طولانی بودن نوبت تحویل برخی از ماشین آلات کشاورزی با درصد بهره پایین تر، سهمیه بندی تراکتورهای تولیدی شرکت تراکتور سازی ایران ، میزان جذب تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده است .

لازم به ذکر است که در دولت یازدهم ردیف اعتباری مستقلی به بخش مکانیزاسیون کشاورزی تعلق گرفت، به‌طوری که برای پروژه تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی با محور اقتصاد مقاومتی از نیمه دوم سال ۹۲ تاکنون به تدریج  هشت خط اعتباری به این بخش اختصاص یافته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید