Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفتگو با ایانا:

برنامه‌ریزی‌های لازم برای تامین گوشت مرغ شب عید صورت گرفت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : ۲۹ و ۳۰ بهمن ماه اخرین فرصت بیمه محصولات باغی هست که کشاورزان در این مهلت اندک باقی مانده در بیمه گری محصولات باغی و تنه درختان خود تسریع کنند.

برنامه‌ریزی‌های لازم برای تامین گوشت مرغ شب عید صورت گرفت

رسول جلیلی در گفتگو با ایانا با اشاره به سیمای بخش کشاورزی و اهداف این بخش در راستای رونق تولید در استان، عنوان کرد: به دلیل کاهش بارندگی ها نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ُ احتمال وقوع خسارت سرمازدگی و خشکسالی در برخی محصولات زراعی و باغی استان وجود دارد واز کشاورزان و بهره برداران استان درخواست داریم قبل از اتمام این مهلت با مراجعه به کارگزاران مربوطه نسبت به بیمه محصولات زراعی و باغی خود اقدام کنند.

جلیلی افزود: از 12 سال گذشته تاکنون به دلیل پرداخت دیر میزان غرامت و خسارات توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی و عدم تامین منابع مالی این صندوق از سوی دولت کشاورزان رغبت کمتری نسبت به بیمه محصولات خود دارند.

جلیلی خاطرنشان کرد: در سال زراعی به دلیل بارشهای مناسب و برنامه ریزی های صورت گرفته استان با تولید 6.8 میلیون تن محصولات بخش کشاورزی رکورد زده است و امیدواریم در زمینه بیمه محصولات کشاورزی نیز شاهد فرهنگ سازی برای ترویج بیمه محصولات کشاورزی در بین کشاورزان باشیم.

وی در خصوص صادرات سیب استان نیز گفت: امسال یک میلیون و 150 هزار تن سیب در سطح استان تولید شده است که هم اکنون 500 هزارتن سیب در سردخانه های استان موجود است که وزیر جهاد کشاورزی، استاندار آذربایجان ‌غربی، نمایندگان مردم و همه مسئولان استانی به صورت جدی پیگیر موضوع صادرات این محصول هستند که  باحل مشکل تهاتر موز به جای سیب امیدواریم تاپایان فروردین ماه سیب های استان صادر و گامی ارزنده برای فروش و صادرات سیب استان برداشته شود.

جلیلی در خصوص تامین نهاده های دام و طیور و نیز کود مورد نیاز کشاورزان گفت: هیچ مشکلی در این زمینه نداریم و در حال حاضر نیاز کشاورزان و باغداران در این زمینه تامین شده و تاپایان سال نیز این روند ادامه دارد.

وی از صرفه جویی 650 میلیون مترمکعبی آب در حوزه کشاورزی با هدف احیای دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: از سال 93 تاکنون هر سال این میزان صرفه جویی را در بخش کشاورزی شاهد هستیم که این امر موجب بهبود نسبی وضعیت دریاچه ارومیه شده است.

جلیلی افزود: آذربایجان غربی قطب تولید مرغ کشور به شمار می رود و هیچ کمبودی در زمینه تولید نداریم و این کمبود فعلی مقطعی بود و دوالی سه روز آینده برطرف می شود.

وی علت کمبود مرغ را تامین نیاز مرغ مصرفی آذربایجان شرقی از استان عنوان کرد و اظهار کرد: استان آذربایجان شرقی با قطب جمعیتی در همسایگی استان کمترین میزان تولید و بیشترین میزان مصرف مرغ را دارد در مقاطعی از سال در زمان مواجه با کمبود مرغ به استان این اتفاق می افتد که این امر موجب مشکلاتی در بازار مرغ استان می شود.

جلیلی با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی نیاز مرغ خود را از استان ما و آذربایجان غربی نیز در برخی مقاطع نیاز تخم مرغ خود را از استان آذربایجان شرقی تامین می کند، گفت: در مقطعی از سال این تامین نیاز در استانها در مواجه با کمبود نیاز موجب بروز مشکلاتی می شود که به مردم استان این اطمینان را می دهم هیچ کمبود تولیدی در زمینه مرغ نداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از 4 میلیون و 150 هزار تن جوجه ریزی در استان خبر داد و گفت: در حالی که نیاز استان به گوشت مرغ در پیک مصرف سه میلیون و 600 هزار تن است که میزان جوجه ریزی مازاد بر نیاز استان است.

وی با بیان اینکه نیاز مردم استان در شب عید برای تامین گوشت مرغ برنامه ریزی شده و کمبودی نخواهیم داشت، تاکید کرد: این کمبود مراغ و گرانی قیمت مقطعی بوده و بزودی مشکل بازار مرغ استان برطرف می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید