Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی مطرح کرد:

اجرای 160 طرح تحقیقاتی در بخش کشاورزی آذربایجان غربی

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی از اجرای 160 طرح تحقیقاتی در بخش کشاورزی استان طی سالجاری خبر داد.

اجرای 160 طرح تحقیقاتی در بخش کشاورزی آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، محمد رضایی با بیان اینکه هشت ایستگاه تحقیقاتی در 11 زیربخش تحقیقاتی در مناطق مختلف استان زیر نظر این مرکز در حال فعالیت است، افزود: این مرکز با 42 محقق هیئت علمی و 15 محقق غیر هیئت علمی در حال ارائه اطلاعات و طرح های نوین برای ارتقای کشاورزی استان و کشور مشغول فعالیت بوده و امسال 160 طرح مختلف تحقیقاتی در این مرکز انجام شده است.

وی با کشاورزی پویا، نوین و علمی نیازمند صرف هزینه مناسب در بخش تحقیق، توسعه امور آزمایشگاهی و پژوهش است، عنوان کرد: بودجه این مرکز از طریق بودجه های ملی تامین می شود که در سالهای اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی با کمبود اعتبار مواجه هستیم.

رضایی اضافه کرد: با وجود کمبود اعتبار 21 رقم جدید گیاه زراعی در استان به کشاورزان معرفی شده که بسیاری از این ارقام جدید در مرحله تکثیر بذر بوده و در سال زراعی آینده در بین کشاورزان توزیع می شود.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: این ارقام شامل آفتابگردان زرین و گلسا، ارقام جو آبی نوبهار و آذران، ارقام جو دیم آردا و ماهنشان، ارقام گندم آبی ثنا، حیران، سحر، فرین امین و تابان، رقم ذرت پایا، رقم چغندرقند کیمیا، ارقام نخود اروم ۱ و ۲، ارقام جدید انگور اسپوتا و ناظمیه است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری نیز طرح تحولی ترویجی برای احیای دریاچه ارومیه با رویکرد مدیریت تلفیقی در ۹ شهرستان و ۵۰ سایت الگویی در حال اجراست، اظهار کرد: انگور، سیب، ذرت، گندم، یونجه و چغندر قند به همراه کلزا، گوجه فرنگی، گردو، گل محمدی و گیاهان دارویی از مهمترین محصولات تحت پوشش سایت ها هستند.

رضایی میزان صرفه جویی در مصرف آب با اجرای طرح تحول ترویجی برای احیای دریاچه ارومیه را ۴۰ تا ۵۰ درصد عنوان و اظهار کرد: این میزان صرفه جویی در فاز یک و ۲ در سیب درختی ۴۰، گندم ۴۸، چغندرقند ۴ و یونجه ۴ درصد است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی با اشاره به اجرای طرح یاوران تولید با هدف آموزش و ترویج آخرین یافته های علمی بخش کشاورزی در استان، افزود: در این زمینه بیش از 70 مورد بازدید از مزارع، باغات و بخش های مختلف کشاورزی توسط یاوران تولید با همراهی بخش های اجرایی و ترویجی در استان طی سالجاری انجام گرفته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید