Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

بیش از ۲۷ هکتار از اراضی زراعی و باغی آذربایجان غربی به چرخه تولید کشاورزی بازگشت

در طی ۹ ماهه سال جاری تا کنون بیش از ۲۷ هکتار از اراضی زراعی و باغی استان به چرخه تولید کشاورزی بازگشت.

بیش از ۲۷ هکتار از اراضی زراعی و باغی آذربایجان غربی به چرخه تولید کشاورزی بازگشت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، مهدی سرخوش ضمن تقدیر از زحمات تمامی همکاران مدیریت امور اراضی در سطح ستاد سازمان، شهرستانها و همه دست اندرکاران این حوزه برای پیشبرد سیاستها و اهداف سازمان با اشاره به اهمیت حفاظت از اراضی کشاورزی افزود: در طی ۹ ماهه سال جاری ، ۴۱۲ مورد ابنیه و مستحدثات غیر مجاز اراضی کشاورزی به استناد تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی و احکام صادره قطعی از محاکم قضایی ، قلع و قمع به حالت اولیه اعاده شد.

سرخوش گفت : اجرای حکم قلع و قمع بنا، دیوارکشی ها و ابنیه درحال ساخت و محوطه سازی های غیرمجاز  به استناد احکام صادره قطعی ۷۴ مورد و به استناد تبصره ۲ ماده ۱۰به تعداد ۳۳۸ مورد بوده است.

وی ادامه داد: در طی این بازه زمانی ۲۶۴۲مورد تغییر کاربری غیر مجاز در سطح استان به مساحت ۱۶۰ هکتار شناسایی شده است که برای ۱۳۶۸مورد اخطاریه توقف عملیات اجرایی صادر شده است و این روند به صورت مستمر همچنان ادامه دارد.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان بیان کرد : همچنین در راستای امر خطیر ترویج، آموزش و اطلاع رسانی در خصوص بهره برداری و حفاظت از اراضی کشاورزی، دوره آموزشی ترویجی برای بهره برداران، تشکلها و دهیاران به تعداد۲۷۳۰ نفرروز و دوره آموزشی ویژه کارکنان به تعداد ۱۵۹۱نفر روز در سطح استان برگزار شده است.

وی اظهار کرد: به منظور توسعه خدمات دولت الکترونیک، در این بازه زمانی اطلاعات ۲۵۰ فقره پرونده واگذاری در سامانه جامع اطلاعات اراضی استان ثبت شده است.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: در طرح کاداستر اراضی کشاورزی که نقش مهمی در تسریع ثبت و صدور اسناد املاک دارد، مجموعه عملیات فنی ، مهندسی ، ممیزی ، ثبتی و حقوقی که محدوده و موقعیت املاک را مشخص نموده و ارتباط جغرافیایی آنها را با یکدیگر نشان می دهد، انجام می گیرد و این اطلاعات به منظور تثبیت مالکیت و تسهیل در حل و فصل دعاوی ملکی و سایر موارد مربوط به املاک اجرا می شود.

سرخوش اضافه کرد : در این راستا در ۹ ماهه سال جاری ، حد نگاری اراضی کشاورزی به منظور استخراج و تولید اطلاعات سوابق اجرایی و تولید لایه های اجرای قوانین و مقررات امور اراضی به مساحت  ۴۹ هزار و ۹۰۰هکتار و تهیه نقشه و گویا سازی همراه با اطلاعات توصیفی  نیز در سطح ۴۵ هزار و ۷۰۰ هکتار انجام شده است .

وی در خصوص واگذاری اراضی به طرحهای کشاورزی و غیر کشاورزی نیز اظهار کرد: ۱۸هکتار زمین برای اجرای ۸ مورد طرح کشاورزی و وابسته به بخش کشاورزی و ۵ هکتار نیز برای اجرای ۶ طرح غیر کشاورزی به متقاضیان واگذار شده است.

وی گفت: در این بازه زمانی تداخلات ۸ هزار و ۸۵۴ هکتار از اراضی کشاورزی با اراضی ملی به منظور حل مشکل مالکیتی کشاورزان ، در کمیسیون رفع تداخل استانی برطرف شده است.

این مسئول یاد آور شد: بر اساس قانون، هرگونه تغییر کاربری و تفکیک اراضی کشاورزی، ساخت و ساز و دیوارکشی در مزارع و باغ ها بدون اخذ مجوز جهاد کشاورزی ممنوع است و علاوه بر قلع و قمع بناها و مستحدثات ساخته شده، طبق قانون با متخلفان برخورد خواهد شد.

سرخوش تاکید کرد: بدون شک مشارکت و نظارت عمومی مردم شریف استان، بهترین و موثرترین راه برای حفاظت از اراضی کشاورزی است که  همچون سرمایه گرانبهایی در دست ماست. شهروندان می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی مراتب را از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی (تلفن۱۳۱) و یا مراجعه به یگان حفاظت از اراضی کشاورزی واقع در مدیریت امور اراضی استان  یا  ادارات امور اراضی در جهاد کشاورزی شهرستانها اطلاع دهند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید