Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی خبر داد

۴۰۰هزار راس دام سنگین در آذربایجان غربی مایه کوبی می شود

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی از آغاز فاز سوم مایه‌کوبی جمعیت دام سنگین علیه بیماری تب برفکی در استان خبر داد و گفت: در قالب این طرح ۴۰۰ هزار راس مایه کوبی می شود.

۴۰۰هزار راس دام سنگین در آذربایجان غربی مایه کوبی می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، امید خلیل زاده در خصوص روند اجرای این طرح افزود: یکی از راه‌های مهم کنترل بیماری فوق العاده مسری و پر خسارت تب برفکی، علاوه بر لزوم رعایت مقررات بهداشتی – قرنطینه‌ای، واکسیناسیون منظم و دوره‌ای جمعیت حساس دام‌ها استان است.

وی افزود: دامداران در کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار نقش مهمی برعهده دارند و می‌توانند با رعایت موارد بهداشتی، جدا سازی دام بیمار از سالم، عدم تردد به میادین دام سنتی، واکسیناسیون به موقع و پاک سازی و ضدعفونی دامداری‌های خود در کنار ادارات دامپزشکی از شیوع این بیماری‌ها جلوگیری کنند.

خلیل زاده با بیان اینکه مرحله سوم مایه کوبی دام‌های سنگین علیه بیماری تب برفکی از ۲۵ دی ماه آغاز در سطح دامداری‌های تا انتهای بهمن ماه امسال اجرا می‌شود، افزود: پیش بینی می‌شود در صورت همکاری دامداران نزدیک به ۴۰۰ هزار رأس دام سنگین در کلیه واحدهای اپیدمیولوژیک در مدت ۳۵ روز واکسینه شوند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه در این طرح ۹۶ مرکز مایه کوبی بخش خصوصی با تجهیز ۱۱۰ اکیپ تحت نظارت اکیپ‌های بخش دولتی بکارگیری شده اند، ادامه داد: تعرفه‌های مایه کوبی بر اساساً تعرفه‌های نظام دامپزشکی استان بوده و تحت نظارت اداره دارو و درمان اداره کل دامپزشکی و شبکه‌های شهرستان‌ها است.

 وی از دامداران در خواست کرد برای حفظ سلامت دام‌های خود و جلوگیری از شیوع بیماری، همکاری و تعامل لازم را با ادارات و اکیپ‌های دامپزشکی برای انجام عملیات مایه‌کوبی داشته باشند تا بتوانیم امنیت ناشی از مایه‌کوبی فازهای قبلی را حفظ کنیم و افزود جهت اطمینان از پوشش حداکثری این واکسیناسیون از خرید و فروش و جابجایی دام‌ها در مدت زمان اجرای طرح اکیداً خودداری شود.

بیماری تب برفکی به عنوان مسری‌ترین و مهم‌ترین و پر خسارت ترین بیماری اقتصادی است که در صورت بروز نقش مهمی در افت تولید شیر و انواع فرآورده‌های پروتئینی با منشأ دامی، خواهد داشت

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید