Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی عنوان کرد:

مایه کوبی رایگان ۲۸۰ هزار راس دام سنگین در آذربایجان‌غربی آغاز شد

طرح مایه‌کوبی رایگان ۲۸۰ هزار راس دام سنگین استان علیه بیماری بروسلوز از امروز در سراسر استان آغاز شده و از دامداران انتظار داریم با این طرح، همکاری لازم را داشته باشند.

مایه کوبی رایگان ۲۸۰ هزار راس دام سنگین در آذربایجان‌غربی آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، سید امید خلیل زاده افزود: طرح مایه کوبی دام سنگین بر علیه بیماری بروسلوز گاوی تا ۳۰ بهمن به مدت ۴۰ روز در سطح دامداری های استان انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در اجرای  این  طرح پیش بینی می شود که دام های سنگین در سطح تمامی واحدهای اپیدمیولوژیک با مشارکت بخش غیر دولتی و نظارت بخش دولتی ایمن سازی شوند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی اظهار کرد: بیماری بروسلوز باعث ایجاد سقط جنین و موجب ضررهای اقتصادی فراوان به جامعه شده و از سوی دیگر نیز اگر دام های مبتلا از گله حذف نشوند، باعث انتشار بیماری و کاهش تولید شیر می‌شود.

وی بیان کرد: این بیماری از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام به شمار می رود که از ۲ جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

خلیل زاده با اشاره به پایش و غربالگری بیماری سل و بروسلوز در آذربایجان غربی ادامه داد: تست و نمونه برداری ۲۳ هزار رأس دام جهت تشخیص بیماری سل و بروسلوز (تب مالت) در سال جاری انجام شد.

 وی بیان کرد: شناسایی و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، از مهم‌ترین اهداف سازمان دامپزشکی کشور است که سل و بروسلوز از جمله مهمترین این بیماری‌ها هستند که می‌توانند از طریق مصرف فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه و آلوده، مصرف کنندگان را درگیر کرده و موجب آلودگی جمعیت دامی و گله‌های مولد شوند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید