Iranian Agriculture News Agency

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی مطرح کرد:

اعمال مقررات قرنطیًَنه نباتی بر روی بیش از ۳۶۳ هزار تن انواع محصولات کشاورزی صادراتی و وارداتی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ، مقررات قرنطینه نباتی بر روی بیش از ۳۶۳ هزار تن انواع محصولات کشاورزی صادره ،وارده و ترانزیتی در استان اعمال شده است.

اعمال مقررات قرنطیًَنه نباتی بر روی بیش از ۳۶۳ هزار تن انواع محصولات کشاورزی صادراتی و وارداتی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، جعفر وحدت در خصوص صدور گواهی بهداشت نباتی برای محصولات کشاورزی به خارج از کشور اظهار کرد: با وجود شرایط خاص به دلیل بیماری کرونا کارشناسان مستقر در پست های قرنطینه نباتی و ستاد حفظ نباتات به طور مستمر و بدون هیچ گونه تعطیلی در گمرکات حضور داشته و نسبت به بررسی فنی و آزمایشگاهی محصولات صادراتی،وارداتی و ترانزیتی اقدام کرده اند. 

وی با اشاره به اینکه حضور مستمر مامورین قرنطینه نباتی و بررسی محموله‌ای کشاورزی باعث پایداری صادرات است ، ادامه داد:هدف اصلی قرنطینه نباتی جلو گیری از ورود و خروَج محصولات کشاورزی آلوده به عوامل خسارتزای قرنطینه ای شامل آفات و بیماریهای قرنطینه و هر گونه اندام تکثیری آلوده است.

وحدت با اشاره به وجود ۶ گمرک مرزی در استان (بازرگان در ماکو، صنم بلاغی در پلدشت،رازی در خوی، سرو در ارومیه ، تمرچین در پیرانشهر و کیله در سردشت) و سه گمرک ارومیه ،خوی،مهاباد و نیز همجواری با سه کشور ترکیه ،آذربایجان و عراق ادامه داد: این ظرفیت مرزی نشان از پتانسیل بالای استان در امر تجارت است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در طول ۹ ماهه گذشته ۸۲ هزار ۵۲۶ تن محصولات کشاورزی به خارج از کشور با اخذ گواهی قرنطینه صادر و ۲۶۸ هزار و  ۱۱۸ تن واردات و ۱۳ هزار و ۱۸۴ تن ترانزیت محصولات کشاورزی انجام  شده است.

وحدت بیان کرد: ۳ هزار و ۶۵ برگ گواهی بهداشت نباتی برای محصولات صادراتی در سیستم و سامانه متمرکز الکترونیکی حفظ نباتات در طول ۹ ماهه گذشته صادر و بار گذاری شده است.

وی عمده محصولات صادراتی را انواع کشمش ،هندوانه، خرما،سیب،برگه زردآلو،پسته  و ...ذکر کرد و گفت : همچنین در طی ۹ ماهه گذشته مقدار ۳۲۹ تن انواع محصولات کشاورزی وارداتی به دلیل نواقصات در ارائه مدارک،آلودگی به آفات و بیماریهای قرنطینه ای و عدم رعایت پروتکل های بین المللی و دستورالعمل های سازمان حفظ نباتات مرجوع شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید