Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مطرح کرد:

افزایش هفت هزار هکتاری ذخیره‌گاه‌های جنگلی آذربایجان غربی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون، 7 هزار هکتار به ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی جنگلی استان اضافه شده است.

افزایش هفت هزار هکتاری ذخیره‌گاه‌های جنگلی آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، هادی قاسمی با بیان اینکه تاکنون بیش از 11 هزار و 115 هکتار ذخیره گاه جنگلی در استان شناسایی و ایجاد شده است، افزود: امسال 7 هزار هکتار دیگر به این مساحت اضافه شده که نشان دهنده ظرفیت مطلوب استان در این حوزه است.

قاسمی با بیان اینکه از این میزان 4 هزار و 500 هکتار در شهرستان ارومیه، یک هزار و 640 هکتار در شهرستان چالدران و یک هزار و 414 هکتار نیز در چایپاره شناسایی و به ظرفیت ذخیره گاه جنگلی استان افزوده شده است، اضافه کرد: گونه های گون، بنه، سرو کوهی از مهمترین ذخیره گاه های ژنتیکی در بخش جنگلی استان به شمار می رود.

وی حفاظت از منابع آبهای زیرزمینی، جلوگیری از وقوع سیلاب و مهار سیل و حفظ گونه های مهم ژنتیکی در بخش جنگل را از مهمترین مزایای این طرح برشمرد و ادامه داد: در صورت توجه و توسعه این طرح و نیاز کشورهای همسایه به این ذخیره گاه های ژنتیکی می توان ارزآوری خوبی نیز از این محل عاید استان و منطقه کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با بیان اینکه گونه های اصلی موجود در سطح ذخیرگاه های جنگلی استان شامل اورس، بادام کوهی، گلابی وحشی، گردوی جنگلی و بنه (پسته وحشی) است، عنوان کرد: وضعیت زادآوری طبیعی در سطح این ذخیره گاه ها در حد مطلوب است و امیدوار هستیم تا با تداوم روند کنونی شاهد ایجاد میزان قابل توجهی ذخیره در گونه های کمیاب در آذربایجان غربی باشیم.

قاسمی خاطرنشان کرد: این استان در منطقه رویشگاهی زاگرس شمالی واقع شده و در این راستا مناطقی از رویشگاه های طبیعی که مشمول ماده یک قانون حفاظت و حمایت بوده، شناسایی و اقدام های حفاظتی و حمایتی از جمله محصور کردن رویشگاه و به کارگیری قرقبان و غنی سازی با بذر در آن انجام شده است.

آذربایجان غربی بیش از 101 هزار هکتار جنگل در مناطق جنوبی نظیر پیرانشهر و سردشت دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید