Iranian Agriculture News Agency

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد:

رایزنی برای تسریع در رفع موانع صادراتی سیب درختی

روند صادرات سیب تسریع می‌شود

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی، از رایزنی و ایجاد هماهنگی های لازم با دستگاه های اجرایی ذیربط برای تسریع در روند صادرات سیب درختی و رفع موانع صادراتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.

رایزنی برای تسریع در رفع موانع صادراتی سیب درختی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، شاهرخ شجری در مراسم امضأی تفاهم نامه شش جانبه توسعه همکاری‌های مشترک با سرمایه گذارخارجی به ارزش ده میلیون دلار؛ جهت احداث واحدهای سورت، بسته بندی و صادرات محصولات کشاورزی استان آذربایجان‌غربی، که با حضور معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی؛ استاندار و رییس سازمان جهاد کشاورزی استان درسالن جلسات استانداری برگزار شد؛ اظهار کرد: آذربایجان غربی قطب تولید سیب درختی کشور به شمار می رود اما متاسفانه صنعت سورت و بسته بندی پا به پای تولید رشد نکرده و عدم وجود سورت و بسته بندی سیب  در کشور ما را با چالش جدی مواجه کرده است.

شجری با بیان اینکه در گام نخست امروز تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری 10 دلاری در حوزه سورتینگ و بسته بندی به امضای مسئولان آذربایجان غربی  و سرمایه گذار خارجی رسید، افزود: اقدامات صورت گرفته باعث می‌شود، ارزآوری بخش کشاورزی بیشتر و در نتیجه مولفه های اقتصادی در این این بخش تقویت شوند و جذابیت سرمایه گذاری برای صاحبان سرمایه افزایش یابد که این می‌تواند تحول اساسی برای توسعه پایدار کشاورزی ایجاد کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی حمایت از صادرکنندگان سیب، انجام ثبت سفارش واردات میوه‌های گرمسیری در قبال صادرات سیب، اعمال مشوق‌های صادراتی‌؛ رایزنی‌های لازم برای رفع موانع صادراتی به کشورهای حاشیه دریای خزر را از دیگر اقدامات و پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی برای حل مشکلات صادرات سیب و محصولات کشاورزی عنوان کرد.

شجری خاطرنشان کرد: در این راستا پیشنهاد شده است که تعهد پیمان سپاری ارزی برای صادرات سیب تا ۱میلیون دلار حذف شود که در صورت اجرایی شدن این موضوع از سوی بانک مرکزی بخش زیادی از مشکلات صادرات سیب درختی در کشور برطرف می‌شود.

وی بر لزوم توجه به تولید محصول بر اساس استانداردهای بین اللملی و توسعه ساختارهای صنایع تبدیلی و تکمیلی به خصوص سورت و بسته‌بندی میوه با جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی تاکید کرد و افزود: همچنین مسایل و مشکلات صادرات سیب به روسیه از طریق جمهوری آذربایجان پیگیری می‌شود و آذربایجان غربی به دلیل هم مرزی با سه کشور همسایه از جایگاه خوبی  برای صادرات سیب کشور برخوردار است.

لازم به ذکر است، تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری 10 میلیون دلاری در حوزه سورت و بسته بندی با حضور محمد مهدی برومندی معاون امور باغبانی و شاهرخ شجری معاون توسعه و منابع وزارت جهاد کشاورزی، استاندار آذربایجان غربی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و سرمایه گذارخارجی  به امضای طرفین رسید.

گفتنی است، قبل از امضای این تفاهم نامه از محل‌های مورد نظر برای سرمایه‌گذاری پایانه صادراتی، سورت و بسته بندی در حضور سرمایه‌گذار بازدید و پس از بررسی و امکان سنجی زمین ۸ هکتاری متعلق به اتحادیه تعاونی روستایی مورد موافقت قرار گرفت و سپس تفاهمنامه چند جانبه در استانداری منعقد و مقرر شد، پیگیری لازم در راستای تحقق و راه‌اندازی پایانه صادراتی و سورت و بسته بندی هر چه سریعتر انجام گیرد. آذربایجان غربی سالانه با تولید بیش از یک میلیون  و ۲۰۰ هزار تن سیب، قطب تولید سیب در کشور به شمار می‌رود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید