Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی

پیش‌بینی تولید 580 هزار تن محصولات دامی در آذربایجان غربی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از پیش بینی تولید 580 هزار تن محصولات دامی در آذربایجان غربی در سال جاری خبر داد.

پیش‌بینی تولید 580 هزار تن محصولات دامی در آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، رسول جلیلی در جلسه شورای برنامه ریزی جهاد کشاورزی های شمال استان که در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی خوی برگزار شد ، با اشاره به برنامه هایی عملیاتی سازمان در سال جهش تولید اظهار کرد : امیدواریم براساس اصول کشاورزی پایدار و اولویت دادن به منویات مقام معظم رهبری با محوریت رونق و جهش تولید در سال جاری ، شاهد افزایش بیش از پیش راندمان تولید، صادرات و خود کفایی در تولیدات بخش کشاورزی و افزایش درآمد کشاورزان همچون سالهای گذشته باشیم .

جلیلی با تاکید بر اجرای برنامه های ارتقاء بهره وری و افزایش تولیدات محصولات راهبردی در استان ،افزود: حفظ کاربری اراضی کشاورزی و جلوگیری از خرد شدن آنها یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری این سازمان است که در این راستا ضمن اصلاح ساختارها و قوانین، با متخلفان به صورت جدی برخورد می‌شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه  تاکنون در سطح 400 هزار هکتار پلاکات دارای تداخل با اراضی ملی که در سطح استان شناسایی شده بود، در کمیسیون رفع تداخل برطرف شده است، گفت : طرح کاداستر اراضی کشاورزی با بهره گیری از اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه و اعتبارات ملی در ۶۵۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان اجرا شده است.

این مسئول بیان کرد: خرده مالکی و نبود آمار و اطلاعات پایه از مهمترین مشکلات بخش کشاورزی استان است که طرح کاداستر می‌تواند به حل این مشکل کمک کند، این طرح در ۳۵۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان نیز اجرا می شود.

جلیلی با اشاره به اهمیت اجری طرح توسعه دیم زارها در پایداری و افرایش تولید ، تاکید کرد : با توجه به وجود بیش از 300 هزار هکتار اراضی دیم در استان ، از این اراضی  دیم می توانیم  به عنوان یک فرصت و پتانسیل تاثیرگذار و مهم در توسعه اقتصاد کشاورزی استان بهره ببریم.

وی با تاکید بر لزوم افزایش دانش بهره برداران و بکارگیری شیوه های نوین علمی در بخش کشاورزی ادامه داد: بر اساس برآورد های انجام شده درحدود ۷۳۰ هزار تن گندم از مزارع استان در سال زراعی جاری برداشت می شود که پیش بینی می شود با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در حدود ۲۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در شرایط مطلوب ، در حدود ۵۹۰ هزار تن محصول گندم مازاد برمصرف گندمکاران از سوی مراکز خرید دولتی خریداری شود.

جلیلی با بیان اینکه توسعه تعامل با تشکل های بخش کشاورزی از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی است، تاکید کرد: ایجاد تشکل یا انجمن برای هریک از محصولات استراتژیک تولیدی استان برای رسیدگی به مشکلات و برطرف کردن محدودیت ها و حمایت از تولید این محصولات ضروری است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ، توسعه کشت های متراکم گلخانه ای و سیستم های نوین آبیاری را نیز از دیگر اولویت های سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان کرد و افزود: با توجه به بحران آب موجود و پتانسیل بالای تولید محصولات کشاورزی در استان، توسعه کشت های گلخانه ای مهمترین راهکار برون رفت از بحران کم آبی دریاچه ارومیه و کاهش خسارات ناشی از حوادث غیر مترقبه در استان است وموانع موجود برای تخصیص تسهیلات اعتباری و صدور مجوز برای این واحد ها باید رفع شود.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی یکی از مهمترین قطب های کشاورزی در کشور است، افزود: برای ارتقای علمی بخش کشاورزی باید با فراهم نمودن سازوکارهای لازم و ایجاد نمودن فضای کسب و کار و فرصتهای جدید سرمایه گذاری ، کشاورزی سنتی موجود در استان را به سمت مکانیزه و مدرن و مقرون به صرفه بودن برای کشاورزان سوق دهیم .

جلیلی افزود: همکاری و تشریک مساعی در اداره امور سازمانی با بکارگیری نیروهای متخصص و دلسوز در مدیریت سازمانی باید بیشتر از گذشته در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید