Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت:

اجرای طرح بهبود تغذیه سالم زنان روستایی در ۱۰ روستای میاندوآب

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: اجرای طرح بهبود تغذیه جامعه زنان روستایی و عشایری در ۱۰ روستای این شهرستان با ایجاد ۱۴ باغچه خانگی در حال اجراست.

اجرای طرح بهبود تغذیه سالم زنان روستایی در ۱۰ روستای میاندوآب

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، علی دیانتی اظهار کرد: این طرح با هدف بهبود تغذیه و اصلاح الگوی غذایی روستاییان و عشایر با محوریت زنان و ترویج تغذیه سالم در این شهرستان اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه گسترش تولید سبزیجات سالم در راستای دسترسی آسان خانوارهای روستایی و عشایری از سال گذشته در این شهرستان آغاز شده است، اضافه کرد: این طرح با حضور ۴۰۰ نفر از زنان روستایی در سطح ۱۰ روستا با ایجاد ۲ باغچه خانگی با نظارت مستقیم جهاد کشاورزی آغاز شده و امسال نیز فاز دوم آن در ۱۰ روستا ادامه می‌یابد.

دیانتی جلوگیری از بیماری‌های حاصل از سوء‌تغذیه و بالا بردن سطح سلامت جامعه را یکی از اهداف مهم این طرح دانست و بیان کرد: برای اجرای مرحله دوم این طرح آموزش و ارایه توصیه‌های فنی لازم در ۱۰ روستای جدید آغاز شده است و انتظار می‌رود ایجاد این باغچه‌ها در سطح گسترده‌ای در روستاهای شهرستان افزایش یابد.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب، ۲ راهبرد اصلی این طرح را آموزش و کشت جایگزین عنوان کرد و افزود: برای تسهیل در امر آموزش، اجرای پروژه با تهیه فیلم‌های آموزشی کوتاه در فضای مجازی ترویج می‌شود.

دیانتی، دستیابی به امنیت غذایی و تغذیه بهتر از طریق آموزش و تولید سبزی و صیفی‌جات، پرورش مرغ خانگی و تولید تخم مرغ با ارایه مشاوره‌های لازم در امر تغذیه را از دیگر برنامه‌های مربوط به این طرح عنوان کرد.

لازم به ذکر است که سوءتغذیه می‌تواند اثرات کوتاه مدت و بلندمدتی بر بدن انسان داشته باشد که پوکی استخوان، ریزش مو، ضعف و بی‌حالی، سردرد و اختلال دید، از جمله شایع ترین آن‌هاست که این کمبود ریزمغذی‌ها در دختران کودک و نوجوان می‌تواند فرآیند بلوغ را مختل کند.

میاندوآب با بهترین شرایط آب‌ و هوایی مناسب و خاک حاصلخیز یکی از قطب‌های کشاورزی در آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود؛ سالانه نزدیک به یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان تولید می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید