Iranian Agriculture News Agency

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت :

ارائه آموزش های مهارتی به بیش از ۳۹ هزار نفر روز از بهره برداران بخش کشاورزی در آذربایجان غربی

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : استقرار کشاورزی پایدار در حوضه دریاچه ارومیه با راهبرد مدیریت مشارکتی از اولویتهای جهاد کشاورزی برای نجات این حوضه آبی است که در سال گذشته درقالب ۸۸ سایت ، ۲۹ هزار و ۸۲۹ نفر روز از بهره برداران به صورت انفرادی و ۹ هزار و ۵۵۲ نفر روز نیز به صورت گروهی آموزش های ترویجی لازم را فرا گرفتند.

ارائه آموزش های مهارتی به بیش از ۳۹ هزار نفر روز از بهره برداران بخش کشاورزی در آذربایجان غربی
به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، بیتا احمدیان در شورای هماهنگی ترویج کشاورزی استان با اعلام این مطلب اظهارکرد: در این راستا ۲۰ مورد برنامه روز مزرعه، ۶ مورد جشنواره و ۳ مورد نمایشگاه ترویجی و ۸ مورد گردهمایی مددکاران ترویجی برگزار شده است. 
احمدبان افزود: در بخش ترویج ما به دنبال اجرای رهیافت مدیریت مشارکتی و تعامل بیشتر بین بخش تحقیقات، آموزش، ترویج ، اجرا و بهره مندی بیشتر بهره برداران از دستاوردهای تحقیقاتی با کمک محققان معین مروجین پهنه های تولیدی، شرکت های خدمات فنی و مشاوره ای وتشکل های کشاورزی هستیم .
احمدیان گفت : هدف ترویج به عنوان متولی امر توانمندسازی و آموزش بهره برداران ،دستیابی به کشاورزی دانش بنیان و گسترش فناوری در واحدهای بهره برداری و تولیدی است .
وی افزود: در سال جهش تولید از مهمترین اقدامات برای افزایش جهش در تولیدات کشاورزی و ارتقای عملکرد در واحد سطح با توجه به محدودیت‌های موجود در منابع آبی و خاکی، سرعت بخشی به فرآیند انتقال اطلاعات کشاورزی و آخرین دستاوردهای علمی و عملی به بهره برداران است که در نهایت منجر به افزایش ضریب نفوذ دانش و توانمندسازی بهره برداران در بخش کشاورزی می شود.
احمدیان با اشاره به اقدامات انجام گرفته در راستای استقرار شبکه مدیریت دانش در عرصه پهنه های تولیدی استان افزود: تا کنون اطلاعات ۲۰۸ هزار نفر بهره بردار در سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی ثبت شده است ومروجین پهنه نیز در حدود ۴۲ هزار و ۱۶۰ نفر ساعت نیز آموزش های لازم را قرا گرفتند. 
احمدیان اضافه کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا ، ۸۴ مورد اطلاعیه موسسه تحقیقات و اموزش و ترویج کشاورزی در این زمینه به کارشناسان پهنه مستقر در مراکز جهاد کشاورزی دهستانها اطلاع رسانی شده است تا کشاورزان این توصیه ها را در مزارع و باغات و واحدهای تولیدی خود به کارگیرند و بهره مند شوند. 
وی با اشاره به لزوم حمایت از تولیدکنندگان محصولات گواهی شده به ویژه در مرحله عرضه به بازار، مهمترین اهداف و  برنامه های اداره ترویج را ترویج فرهنگ  تولید  و مصرف محصولات استاندارد از طریق آموزش بهره ­برداران، تولید برنامه­ های رادیویی و تلویزیونی، رایزنی با دستگاههای زیربط در خصوص حمایت از عرضه این محصولات و تشویق تولیدکنندگان و همچنین ایجاد سایتهای الگویی-ترویجی برشمرد.
احمدیان اضافه کرد: در این راستا ۴۰ کارگاه آموزشی با شرکت ۱۱۳۹ نفر فراگیر برای افزایش آگاهی و دانش بهره برداران در این زمینه برگزار شد.
مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی استان تاکید کرد: ۳۶ دوره در قالب پروژه تربیت مربی و مشاور کار آفرینی زنان روستایی و ترویج مهارت های شغلی کسب وکار با شرکت ۱۵۳۰ نفر روز برگزار شد که برای اکثریت شرکت کنندگان در دوره ها این دوره ها مفید بوده و منجر به اشتغال شد.
احمدیان همچنین اضافه کرد: ۳۵ دوره آموزشی نیز به منظور جلوگیری و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی برای بهره برداران برگزار شده است .
وی با اشاره به افزایش اطلاع رسانی به کشاورزان از طریق برنامه های رادیویی صدای مرکز استان از ابتدای شیوع ویروس کووید ۱۹ ،خاطر نشان کرد: سامانه پیامکی اطلاعیه های ترویجی نیز طی هفته گذشته برای ارسال به بهره برداران استان راه اندازی شده است.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید