Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی پلدشت

نیمی از کلزای آذربایجان‌غربی در پلدشت تولید می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی پلدشت با بیان اینکه امسال یکهزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت کلزا قرار گرفته است، گفت: حدود ۵۰ درصد محصول استان در این شهرستان کاشت و برداشت می‌شود.

نیمی از کلزای آذربایجان‌غربی در پلدشت تولید می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، شاهرخ پیشه‌ ور افزود: با کشت این مقدار کلزا در این منطقه پیش‌بینی می‌شود امسال چهار هزار تن دانه روغنی از این محصول تولید شود.

وی اضافه کرد: پلدشت با توجه به افزایش سطح زیر کشت این محصول در رتبه‌های نخست استانی از لحاظ مساحت قرار دارد.

پیشه ور ادامه داد: دولت در تهیه بذر کلزا 6۰ درصد قیمت بذر را به صورت یارانه پرداخت می‌کند که این امر به افزایش استقبال کشاورزان از کشت این محصول منجر شده است.

وی بیان کرد: کلزا محصول کم‌آب‌بر و استراتژیکی است که کشت آن به تقویت و اصلاح خاک کمک شایانی می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی پلدشت همچنین یادآورشد: در صورت ایجاد کارخانجات روغن‌کشی در سطح منطقه و استان، علاوه بر افزایش چشمگیر سطح زیرکشت، این محصول نقش مهمی در اشتغال‌زایی خواهد داشت.

شهرستان پلدشت ۴۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد که از این میزان ۲۲ هزار هکتار آبی و ۲۲ هزار هکتار دیم است.

کشت دانه‌ روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور می‌شود و ترویج آن طی سال‌های اخیر تدبیری از سوی مسوولان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی بوده است.

کشاورزان با توجه به خشکسالی‌های پی‌درپی، کمبود آب و تغییر شرایط اقلیمی باید به سمت کشت‌های استراتژیک با آب‌بری کم حرکت کنند که یکی از این محصولات دانه‌های روغنی از جمله کلزاست.

تامین روغن مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج ارز، تامین علوفه مورد نیاز دام و طیور و تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه از اهداف توسعه کشت دانه های روغنی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید