Iranian Agriculture News Agency

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت:

آذربایجان غربی سالانه با تولید ۷ میلیون اصله از قطب های مهم تولید نهال در کشور است

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: استان آذربایجان غربی با تولید سالانه بیش از 7 میلیون اصله نهال استاندارد، یکی از قطب های مهم تولید نهال در کشور به شمار می رود.

آذربایجان غربی سالانه با تولید ۷ میلیون اصله از قطب های مهم تولید نهال در کشور است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، عزیز امانی افزود: این استان دارای ۲ مرکز کشت بافت است که ۱.۶ میلیون اصله نهال در این مراکز تولید می‌شود که به کشورهای همسایه نیز صادر می شود. 

امانی بیان کرد: نهالستانهای مجوزدار آذربایجان غربی که در مجموع ۶۰ نهالستان را شامل می شود که در حال حاضر تعداد ۴۶ واحد نهال آماده فروش دارند ، علاوه بر تامین نهال های مورد نیاز باغداران استان، بخشی از نهال های تولیدی خود را به سایر استانهای کشور فرستاده و قسمت زیادی را نیز به کشورهای عراق و جمهوری آذربایجان صادر می کنند.

وی خاطر نشان کرد: این نهالستانها در تولید ارقام مختلف نهال هایی با پایه بذری و پایه های رویشی درختان دانه دار از جمله سیب و گلابی و درختان هسته دار مانند هلو، شلیل، گیلاس، آلبالو و بادام با تولیدکنندگان برتر کشور رقابت دارند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: استان  در تولید گردوی پیوندی رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده است که عمدتا در شهرستانهای سردشت ، اشنویه، ارومیه و خوی تولید می شوند.

وی ادامه داد: به دنبال راه اندازی مرکز نهال گواهی شده در استان هستیم که شهرستان ارومیه و میاندوآب رتبه اول تولید نهال و شهر‌های اشنویه و خوی رتبه دوم نهال را در استان دارند.

امانی گفت : با توجه به اینکه ۴۰ درصد باغات استان فرسوده و بهره وری اقتصادی کافی را ندارند، استفاده از نهال سالم و اصلاح شده شناسه دار در جوان سازی باغات در اولویت کاری قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید