Iranian Agriculture News Agency

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی

ایجاد بانک اطلاعات یافته‌ها، تجارب و دانش بومی پیشگیری از مخاطرات بخش کشاورزی در آذربایجان غربی

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از ایجاد بانک اطلاعات یافته ها، تجارب و دانش بومی پیشگیری و مدیریت مخاطرات بخش کشاورزی استان خبر داد.

ایجاد بانک اطلاعات یافته‌ها، تجارب و دانش بومی پیشگیری از مخاطرات بخش کشاورزی در آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، غلامعلی مرادی در جلسه ای که بدین منظور در دفتر معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به سابقه دیرینه فعالیت کشاورزی  و منابع طبیعی در استان ، بهره برداران و کشاورزان براساس دانش بومی و اطلاعات منطقه ای، روش های متعددی را برای مقابله با خشکسالی و کم آبی استفاده نموده اند که در این میان دانش بومی می تواند به عنوان ابزاری مهم در برنامه ریزی توسعه و مدیریت منابع پایه به کار گرفته شود.

مرادی با بیان اینکه آذربایجان غربی یکی از استانهای مخاطره آمیز در بخش کشاورزی است ، تصریح کرد: دستاوردهای پژوهشی محققان و تجارب بومی قابل استناد کشاورزان ،کارشناسان و تشکلهای بخش کشاورزی در خصوص مبارزه با آفات، خطرات سرمازدگی، خشکسالی، سیل  و ... باید در قالب بانک اطلاعاتی جمع آوری شود.

وی خاطر نشان کرد: به منظور دسترسی آسان و برنامه ریزی جامع تر برای کاهش آسیب های ناشی از مخاطرات بخش کشاورزی ، در این بانک اطلاعاتی داده ها و مشخصاتی از قبیل زمان، مکان، شرایط اقلیمی محل اجرا ، روش مبارزه و میزان اثر بخشی در کاهش خسارت زایی و سایر موارد باید مشخص و تبیین شود.

مرادی اضافه کرد : استفاده از تجارب بومی موجب کاهش آسیبهای ناشی از بلایای طبیعی شده و فرایند پیشگیری و آمادگی در برابر مخاطرات طبیعی و نیز مقابله با آنها را بهبود خواهد بخشید. همچنین در صورت تلفیق با دانش مدرن، ارتقای کارایی دانش مدرن را نیز به دنبال خواهد داشت.

در ادامه هریک از اعضای جلسه پیشنهادات و راهکارهای خود را در این زمینه ارائه دادند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید