Iranian Agriculture News Agency

با حضور سرپرست وزارت جهاد کشاورزی؛

بهره برداری همزمان از ۴۲۳ پروژه سیستم های نوین آبیاری در آذربایجان غربی آغاز شد

بهره برداری همزمان از ۴۲۳ پروژه سیستم های نوین آبیاری در آذربایجان غربی از طریق ویدئو کنفرانس به دستور سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در مراسم تجلیل از نمونه های بخش کشاورزی استان آغاز شد.

بهره برداری همزمان از ۴۲۳ پروژه سیستم های نوین آبیاری در آذربایجان غربی آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی،  تعداد ۴۲۳ پروژه سیستم های نوین آبیاری از مجموع ۵۲۷ پروژه قابل افتتاح و کلنگ زنی بخش کشاورزی استان در دهه فجر امسال، در بخش مدیریت آب و خاک با اعتباری بالغ بر ۲۶۰ میلیارد ریال در هشتمین روز از دهه مبارک فجر به بهره برداری رسید. 

با اجرای این پروژه ها  ۱۶۴۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی  آذربایجان غربی به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در آیین افتتاح همزمان ۵۲۶ پروژه عمرانی، اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی استان و تجلیل از نمونه های بخش کشاورزی که با حضور سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ، استاندار آذربایجان غربی و جمعی از معاونین و مدیران کل وزارتخانه و مسئولان استانی در سالن آمفی تئاتر ساختمان شماره دو جهاد کشاورزی آذربایجان غربی برگزار شد، اظهار کرد: نمونه های بخش کشاورزی با توجه به نقش مهمی که در افزایش راندمان تولید و بهره وری آب دارند، جزو پیشران های توسعه پایدار کشاورزی در استان به شمار می روند.

رسول جلیلی با اشاره به سیمای بخش کشاورزی استان افزود: روزانه ۲۵۰۰ تا ۳ هزار تن سیب استان به خارج از کشور صادر می شود و در این حوزه هیچ مشکلی برای صادرات سیب وجود ندارد.

جلیلی بااشاره به اینکه درحال حاضر بیش از ۳۰۰هزارتن سیب در سردخانه های استان موجود است، تصریح کرد: با صادرات روزانه سیب به کشورهای اوراسیا، عراق، پاکستان، افغانستان، هندوستان و ترکمنستان امید است این میزان سیب ذخیره شده تا عید صادر شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: کشاورزی مهمترین عامل در توسعه کشور است و حمایت از کشاورزان یک امر ضروری است. 

وی با اشاره به تولید بیش از ۶ و نیم میلیون تنی محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی یاد آورشد: کشاورزان استان در شرایط تحریم توانستند با مدیریت صحیح، محصولاتی با کیفیت و کمیت بیشتر تولید و به تبع آن صادرات بیشتری به داخل و خارج کشور داشته باشند.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان نیز در این مراسم گفت : سالانه ۳ میلیون اصله نهال در آذربایجان غربی تولید می شود و در سال جاری نیر ۱۶۰ هزار اصله نهال به کشورهای همسایه صادر شده است.

مجید رضایی افزود: ۱۵۶ پروژه تحقیقاتی در مرکز تحقیقات و اموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی در دست اجراست .

وی تاکید کرد: افزایش مشوق ها برای جذب سرمایه گذاری های کلان برای توسعه گلخانه ها در استان یک امر ضروری است .

رضایی افزود: تهیه نقشه تناسب اراضی و بررسی اراضی زارعی و باغی استان باهدف اجرای افزیش مواد آلی خاک با اعتبار ۵ میلیارد ریال در حال تکمیل و اجراست .

در ادامه مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی آذربایجان غربی نیز به ارائه گزارشی از  معیارها و روند انتخاب ۷۸ نمونه استانی و ۶ نمونه ملی در بخش کشاورزی پرداخت.

بیتا احمدیان اضافه کرد: کمیته فنی انتخاب و معرفی تولید کنندگان برتر بخش کشاورزی متشکل از نمایندگان بخش های فنی و تخصصی به دبیری مدیریت ترویج در استان و کمیته اجرایی به دبیری اداره آموزش و ترویج در شهرستان‌ها تشکیل می‌شود.

احمدیان افزود: این کمیته ها در بازه زمانی یک ساله وظیفه پیگیری فرآیند انتخاب نمونه ها را برعهده دارند که تهیه و تکمیل پرسشنامه های مربوطه، بازدید های میدانی، کیل گیری، ثبت رکورد و بالاخره ارزیابی، داوری و انتخاب نهایی از مهمترین فعالیت های کمیته شناسایی و معرفی کنندگان برتر است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید