Iranian Agriculture News Agency

کشاورز، اولویت های وزارت جهاد کشاورزی را اعلام کرد:

تقویت امنیت غذایی، پایداری تولید و افزایش درآمد کشاورزان

همزمان با هشتمین روز از دهه مبارک فجر، از ۶ نمونه ملی و ۷۸ نمونه استانی بخش کشاورزی آذربایجان غربی با حضور سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و استاندار آذربایجان غربی تجلیل و قدردانی شد و همزمان ۵۲۶ پروژه عمرانی، اقتصادی و تولیدی استان نیز به بهره برداری رسید.

تقویت امنیت غذایی، پایداری تولید و افزایش درآمد کشاورزان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در مراسم تجلیل از نمونه های بخش کشاورزی آذربایجان غربی، با بیان اینکه بخش کشاورزی مدیون تلاش فعالان عرصه تولید است، گفت : ۸۰ درصد انرژی غذایی کشور در داخل تولید می ‌شود و وضعیت تولید محصولات کشاورزی در کشور مطلوب است. 

کشاورز افزود: در تمام دنیا تلاش بر این است که ۸۰ تا ۸۵ درصد نیازشان را از تولید داخل تأمین کنند و برای بسیاری از کشورها با وجود آب کافی رسیدن به این رقم یک آمال و آرزو است و هیچ کشوری نیست که بتواند صددرصد و حتی ۹۰ درصد غذای مورد نیازش را از داخل تأمین کند.

 وی بیان کرد: تولیدات و کالاهای کشاورزی باید در قالب کشاورزی قراردادی تعریف شود و تولید بر اساس سفارش و تقاضای بازار باشد تا درآمد کشاورزان افزایش یابد.

وی با اشاره به پتانسیل های بخش کشاورزی استان اضافه کرد: ما می توانیم بایک برنامه ریزی مناسب، علاوه بر تامین حق ابه دریاچه ارومیه، کشاورزی پایدار را در آذربایجان غربی توسعه دهیم، به طوری که در ظرف مدت ده سال می توان تنها تولید محصولات باغی در استان را تا ۴۲ درصد افرایش داد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: سه رویکرد  محوری تقویت امنیت غذایی، پایداری تولید و افزایش درآمد کشاورزان در اولویت برنامه های وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

وی افزود: کمبود آب و بهره  پایین و ناپایداری منابع از چالش‌های بخش کشاورزی است که برای آن برنامه جامعی داریم.

کشاورز بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت کشورهای اوراسیا برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی تاکید کرد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی  تصریح کرد: دامپروری باید در استان آذربایجان غربی توسعه یابد و به دلیل میزان بالای اشتغال استان در بخش کشاورزی، کشت گیاهان دارویی و کشت های متراکم گلخانه ای در استان نیز باید توسعه یابد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه تولید محصولات کشاورزی کشور از اول انقلاب تاکنون ۵ برابر شده است، اظهار کرد: در حال حاضر علاوه بر مصرف داخل میزان ۸۰۰ هزارت ن شیر به کشورهای دیگر صادرات داریم.

وی تاکید کرد: آذربایجان غربی نیازمند کشاورزی صنعتی، پیشرفته و مدرن است تا ازخام فروشی محصولات جلوگیری شود.

کشاورز ادامه داد: با رونق فضای کسب و کار ضمن افزایش تولیدات کشاورزی زمینه مدیریت منابع آبی و تأمین امنیت غذایی هم مهیا می‌شود.

در ادامه این مراسم از ۶ دستاورد تحقیقاتی بخش کشاورزی آذربایجان غربی با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد ریال بدست سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و استاندار آذربایجان غربی رونمایی شد. 

این طرح ها شامل معرفی دو پایه پیوندی اسپوتا و ناظمیه در انگورکه مقاوم به بیماری سرطان طوقه و ریشه است، معرفی 4 رقم گردوی برتر از جمله رقم چالدران ، اجرای پروژه افزایش بهره وری مصرف آب در راستای طرح تحولی ترویج برای احیای دریاچه ارومیه ، رونمایی از 4 عنوان کتاب منتشر شده در سال 98 و همچنین معرفی 3 رقم گندم نان دیم با عملکرد بالا و نیاز آبی کم است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید