Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی :

توصیه به بهره‌برداران بخش کشاورزی برای خسارت احتمالی سرمازدگی و تندباد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: کشاورزان و بهره‌برداران این بخش لازم است تا تدابیر لازم جهت کاهش خسارتهای ناشی از افت دما و سرما زدگی و تند باد را بکار گیرند.

توصیه به بهره‌برداران بخش کشاورزی برای خسارت احتمالی سرمازدگی و تندباد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، اکبر کرامتی با اشاره به پیش بینی افت شدید دما و وزش باد شدید در روزهای آتی توسط هواشناسی کشاورزی استان افزود: کنترل دما، رطوبت و تهویه در گلخانه ها و واحدهای پرورش قارچ، بستن دریچه‌های گلخانه‌ها در زمان شدت سرما و تخلیه آب لوله‌های آبیاری تحت فشار ضروری است. 

وی با اشاره به بازدید پوشش گلخانه و در صورت لزوم تعمیر پوشش انها اظهار کرد : بازدید سوخت و سیستم‌های گرمایشی و تدارک سوخت احتیاطی در گلخانه‌ها و واحدهای قارچ، تنظیم درجه حرارت و گرم کردن انبارهای سیب زمینی و پیاز با توجه به نوسان دمایی، کنترل ضد یخ ماشین آلات و 

بستن دریچه ها و درزهای انبارهای محصولات کشاورزی نیر نباید توسط فعالان این بخش نادیده گرفته شود.

وی گفت: در برخی مناطق که دارای پلارها و بخاری‌های باغی بوده و یا سوختی فراهم باشد استفاده از آنها و ایجاد پوشش مه می‌تواند در کنترل سرمازدگی باغات موثر باشد. 

کرامتی ادامه داد: نسبت به پوشش منبع سوخت که در خارج گلخانه باشد و نیز محافظت لوله‌های انتقال سوخت دقت شود و منبع سوخت ذخیره کوچک نیز در داخل گلخانه نگهداری شود. 

وی با بیان اینکه لازم است فن های سقفی گردش هوای داخل گلخانه کنترل شود، بیان کرد : با توجه به مسدود بودن دریچه ها، هوای مشعلها در صورت امکان از بیرون تامین شود.

کرامتی با اشاره به جلوگیری از سرمازدگی محصولات باغی در زمان حمل و نقل با استفاده از چادر و پوشش پلاستیکی بیان کرد: در حمل و نقل محصولات کشاورزی اعم از درون کشوری و صادرات به سایر کشور ها بخصوص سیب درختی با برنامه ریزی اقدام شود تا در مسیر باعث یخ زدگی محصول نشد استفاده از کامیون یخچال دار یا کانتینر و یا پوشش مناسب چادری و برزنتی بسیار مهم است.

وی ادامه داد: مالکین ماشین آلات کشاورزی با توجه به سرمای شدید ویخبندان در روزهای آتی لازم است تادستگاههای خود به ویژه تراکتور ها رادرمکانهای سرپوشیده پارک کرده و در صورت عدم وجود محل مناسب به منظور جلوگیری از وارد شدن آسیب به سیستم های سوخت رسانی وخنک کاری دستگاه نسبت به تخلیه آب رادیاتور و گازوییل دستگاه اقدام نمایند. 

کرامتی افزود: پوشش تنه درختان به خصوص نهال های زیر سه سال بوسیله گونی و سایر موارد پوشاننده جهت جلوگیری از خسارت جوندگان بسیار حائز اهمیت است.

وی از کشاورزان خواست تا نسبت به توقف بارگیری و تخلیه محصولات در زمان شدت برودت دما توجه کنند .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید