Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت :

آذربایجان‌غربی ۸۸۰۰ تن از سیب شب عید کشور را تامین می‌کند

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : همزمان با گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی ، 6 دستاورد تحقیقاتی بخش کشاورزی در استان مورد بهره برداری قرار می گیرد.

آذربایجان‌غربی ۸۸۰۰ تن از سیب شب عید کشور را تامین می‌کند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، رسول جلیلی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت دهه فجر در سالن جلسات ساختمان شماره یک جهاد کشاورزی استان ترتیب یافت، با اعلام این خبر افزود: همزمان با گرامیداشت دهه مبارک فجر و جشن بزرگ چهل و یک سالگی پیروزی انقلاب اسلامی، 526 پروژه بخش کشاورزی با اعتباری بالغ بر1370 میلیارد ریال با ایجاد و تثبیت  اشتغال برای1251 نفر به صورت مستقیم در سراسر استان به بهره برداری می‌رسد و کلنگ اجرای  یک طرح نیز به زمین زده می‌شود.

جلیلی تصریح کرد: تعداد6 پروژه از مجموع 527 پروژه قابل افتتاح و کلنگ زنی، در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی با اعتبار بالغ بر 2 میلیارد ریال آماده بهره برداری شده است.

وی ادامه داد : این طرح ها شامل معرفی دو پایه پیوندی اسپوتا و ناظمیه در انگورکه مقاوم به بیماری سرطان طوقه و ریشه است، معرفی 4 رقم گردوی برتر از جمله رقم چالدران ، اجرای پروژه افزایش بهره وری مصرف آب در راستای طرح تحولی ترویج برای احیای دریاچه ارومیه ، رونمایی از 4 عنوان کتاب منتشر شده در سال 98 و همچنین معرفی 3 رقم گندم نان دیم با عملکرد بالا و نیاز آبی کم است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در ادامه گفت: در حال حاضر روزانه بین 2500 تا ۳ هزار تن سیب درختی از استان به کشورهای همسایه از جمله روسیه، افغانستان، پاکستان و هندوستان صادر می شود.

جلیلی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری ۶میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی تولید شده است، تصریح کرد: در سال گذشته میزان تولیدات محصولات کشاورزی استان ۶میلیون  و۳۷۰هزار تن بود که افزایش تولید را نشان می دهد.

وی با تاکید بر اینکه در سال جاری یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب درختی در استان تولید شده است، خاطر نشان کرد: از این میزان تولید بیش از ۷۵۰ هزار تن سیب درختی از ابتدای فصل برداشت در سردخانه ها ذخیره  سازی شده بود که با توجه به تسهیل و رفع موانع  موجود در حوزه  صادرات سیب استان، در حال حاضر روزانه بیش از3 هزار تن سیب از استان به کشورهای همسایه  صادر می شود.

جلیلی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۰۰هزار تن سیب در سردخانه های استان موجود است که امیدواریم با تداوم و افزایش روند صادرات تا پایان سال جاری تمامی ذخایرسیب مازاد مصرف استان صادر و یا به سایر استانهای کشور ارسال شود، اظهارکرد: طبق اعلام و تصمیم ستاد تنظیم بازار کشور ،آذربایجان‌غربی به عنوان استان معین برای تأمین سیب مورد نیاز ۱۱ استان دیگر در شب عید انتخاب شده‌است و بیش از هشت هزار و ۸۰۰ تن از سیب مورد نیاز کشور را تامین می‌کند.

وی  با تاکید بر اینکه اقتصاد و اشتغال اول استان وابسته به بخش کشاورزی است، افزود: متوسط کشوری اشتغال در حوزه کشاورزی ۱۸درصد اعلام شده که این میزان در استان  بین 32 تا حداکثر ۳۸درصد است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: امسال شاهد تولید یک میلیون و 250 هزار تن چغندرقند در استان بودیم که این میزان در سال 96 حدود 2 میلیون و 400 هزار تن بود.

این مقام مسئول با اشاره به آب‌بر بودن چغندرقند، افزود: با توجه به اینکه چغندرقند محصول آب بر است، برنامه ستاد احیای دریاچه ارومیه  محدود کردن کشت این محصول در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و انتقال آن به شمال استان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه چغندرقند یکی از محصولات استراتژیک است، اعلام کرد: در راستای رسیدن به خودکفایی در تولید شکر ، سطح زیر کشت چغندرقند در شمال استان افزایش می‌یابد که برای این منظور مشوق‌هایی برای کشاورزان تعریف شده است که از آن جمله می‌توان به واگذاری تسهیلات به چغندرکاران، پیش پرداخت اجاره اراضی و خرید تضمینی چغندرقند توسط کارخانجات قند استان اشاره کرد.

جلیلی از افتتاح کارخانه قند مهاباد طی سال آینده خبر داد و گفت: این کارخانه با ظرفیت جذب سالانه 250 هزار تن، سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد .

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اهداف اصلی مجموعه را مشارکت جدی در احیای دریاچه ارومیه، افزایش درآمد بهره‌برداران ، رونق تولید و تامین امنیت غذایی مردم عنوان کرد .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید