Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی

مایه‌کوبی ۶۰۰ هزار دام آذربایجان‌غربی علیه بیماری لمپی‌اسکین و بروسلوز

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی با اشاره به آغاز طرح مایه‌کوبی ۶۰۰ هزار دام استان، گفت: عملیات مایه‌کوبی علیه بیماری‌های لمپی‌اسکین و بروسلوز با همکاری ۳۰ اکیپ دامپزشکی انجام می‌شود.

مایه‌کوبی ۶۰۰ هزار دام آذربایجان‌غربی علیه بیماری لمپی‌اسکین و بروسلوز

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی ، کامیار داهیم افزود: در اجرای این ۲ طرح که هم‌اکنون در سطح روستاها و دامداری‌های استان آغاز شده، پیش‌بینی می‌شود که تعداد ۲۸۰ هزار راس دام سنگین اعم از گاو و گوساله علیه بیماری بروسلوز واکسینه شوند.

وی اضافه کرد: ۳۲۰ هزار راس گاو و گوساله همچنین علیه بیماری لمپی‌اسکین در سه هزار و ۵۰۰ واحد اپیدمیولوژیک با استفاده از توان بخش دولتی مایه‌کوبی می‌شوند.

داهیم هدف از اجرای این طرح را ایجاد ایمنی در دام‌های حساس استان جهت پیشگیری از رخداد بیماری بروسلوز و لمپی‌اسکین و کاهش خسارت‌ها، تلفات و ضایعات دامی ناشی از بروز این ۲ بیماری بیان کرد.

وی از دامداران استان درخواست کرد تا با اکیپ‌های واکسیناسیون همکاری های لازم را داشته باشند.

بیماری لمپی اسکین یک بیماری ویروسی مختص گاو و گوساله است و با علایم تب، برجستگی و  تاول‌های پوستی، کم‌اشتهایی، ورم دست و پا و لنگش در دام‌ها بروز می‌کند و از جمله عوارض آن کاهش تولید شیر، سقط جنین، ناباروری و آسیب‌های پوستی است؛ میزان واگیری بالا و تلفات کم از ویژگی‌های بیماری به شمار می‌رود.

بیماری برسلوز باعث ایجاد سقط جنین و موجب ضررهای اقتصادی فراوان به جامعه می‌شود و از سوی دیگر نیز اگر دام‌های مبتلا از گله حذف نشوند، باعث انتشار بیماری و کاهش تولید شیر می‌شود.

اجرای این طرح‌ها طی هفته جاری در سطح دامداری‌های استان آغاز شد و تا اتمام جمعیت هدف ادامه می‌یابد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید