Iranian Agriculture News Agency

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت:

۱۰ درصد آرتمیای دریاچه ارومیه ۹۰ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: تنها ۱۰ درصد از آرتمیای دریاچه ارومیه به میزان حدود ۵۲ تُن، در صورت فرآوری ۹۰ درصد نیاز کشور به این محصول را تأمین می‌کند.

۱۰ درصد آرتمیای دریاچه ارومیه ۹۰ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، علی نکویی‌فرد اظهار کرد: اگر مجوز برداشت آرتمیا از دریاچه ارومیه صادر شود امکان برداشت با قدرت بالایی وجود دارد.

وی تاکید کرد: دریاچه ارومیه در هر مترمکعب آب ۵۶ هزار و ۱۳۰ عدد سیست آرتمیا دارد که با این آمار حدود ۷۴۰ تُن سیست آرتمیا در این دریاچه موجود است.

نکویی فرد در خصوص آرتمیای دریاچه ارومیه، بیان کرد: این آرتمیا با نام اورمیانا جزو هشت گونه شناسایی شده در دنیاست و یکی از گونه‌های منحصر به فرد به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: آرتمیا میزان بالای شوری را تحمل می‌کند و این موجود خوراک آبزیان بوده و در بخش غذای لارو آبزیان بی‌رقیب است.

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: این ماده غذایی باعث افزایش ایمنی و بقای لارو آبزیان می‌شود و در بخش غذای میگو جایگزینی ندارد.

نکویی‌فرد ادامه داد: سالانه ۷۰ تن آرتمیا که نیاز صنعت شیلات به آن است، وارد کشور شده و برای هر کیلوگرم آن ۸۰ تا ۱۰۰ دلار هزینه می‌شود.

وی با اشاره به شروع فعالیت در این حوزه، اظهارکرد: یک واحد حدود ۲۰۰ هکتاری در کرمان و یک واحد ۱۰ هکتاری در منطقه فسندوز میاندوآب در بخش تولید و پرورش آرتمیا فعالیت دارد.

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: در هر هکتار استخر خاکی پرورش آرتمیا پنج تن ذی‌توده آرتمیا و ۱۰۰ کیلو سیست آرتمیا تولید می‌شود.

نکویی‌فرد با اشاره به اینکه شناسایی ظرفیت‌های پرورش آرتمیا در کشور از اهداف این مرکز است، گفت: به دنبال شناسایی مناطقی هستیم که ظرفیت پرورش آرتمیا با آب‌های نامتعارف را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه هدف ما تولید آرتمیا در کشور و بی‌نیازی از واردات این محصول است، تاکید کرد: برای سرمایه‌گذاری در این بخش باید آب مورد نیاز این صنعت به صورت دائمی و مطمئن تأمین شود و در این صورت می‌توان با تولید، نیاز کشور به آرتمیا را تأمین کرد که آب‌های غیرمتعارف بهترین گزینه برای این بخش است.

آرتمیا با نام علمی (Artemia) جانداری است سخت‌پوست که در آب‌های شور زندگی می‌کند، پیش از این دریاچه ارومیه یکی از غنی‌ترین منابع آرتمیا در جهان شمرده می‌شد؛ آرتمیا در صنایع پرورش میگو و ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید