Iranian Agriculture News Agency

سرپرست اداره‌کل امور عشایری آذربایجان‌غربی

دولت ۶۰ درصد هزینه بیمه دام عشایر را پرداخت می‌کند

سرپرست اداره‌کل امور عشایری آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه طرح بیمه ٢ میلیون واحد دامی عشایر استان از یک‌ماه قبل آغاز شده‌ است، گفت: دولت در طرح حمایتی بیمه دام عشایر حدود ۶۰ درصد مبلغ حق بیمه را پرداخت می‌کند اما تاکنون کمتر از ۲ درصد دام‌ها بیمه شده‌اند.

دولت ۶۰ درصد هزینه بیمه دام عشایر را پرداخت می‌کند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، علی بهادری با تاکید بر اینکه اکنون ۱۱ هزار و ۴۴۳ راس از دام‌های عشایری این استان بیمه هستند، افزود: بیمه هر واحد دامی سبک ۶۲ هزار ریال است که از این میزان ۳۶ هزار ریال آن توسط دولت پرداخت می‌شود؛ همچنین ۱۰۶ هزار ریال در دام‌های بزرگ سهم بیمه‌گذار و ۴۱۷ هزار ریال سهم دولت است.

وی بیان کرد: اعتباری برای این امر اختصاص نیافته‌است و شرکت بیمه‌ای طبق وظیفه قانونی خود به این امر اقدام می‌کند. 

بهادری اضافه کرد: عشایر برای جلوگیری از خسارت‌های ناشی از حوادث طبیعی و غیرطبیعی و انواع بیماری‌های دام همچنین حفظ سرمایه دامی به شرکت تعاونی عشایری در شهرستان‌ها و اتحادیه تعاونی عشایر در استان مراجعه کرده و نسبت به بیمه دام‌های خود اقدام کنند.

وی بیان کرد: بیماری‌هایی از جمله تب مالت (بروسلوز )، تب برفکی، آبله، بیماری‌های عفونی قرنطینه‌ای و نوظهور همچنین تخریب آغل ناشی از عوامل و خسارات طبیعی، زلزله، سرما و یخ‌زدگی، سیل، صاعقه، شاربون (سیاه‌زخم)، طاعون نشخوارکنندگان کوچک و هاری از جمله عوامل خطری است که شامل خسارت بیمه می‌شود.

سرپرست اداره‌کل امور عشایری آذربایجان‌غربی ادامه داد: عشایر با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی را در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و حمایت‌های لازم از این قشر صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد محصولات دامی آذربایجان‌غربی توسط ۲ میلیون واحد دامی عشایر تولید می‌شود، گفت: عشایر استان سالانه ۵۵ هزار تن شیر، ۱۵ هزار تن گوشت و سه هزار تن پشم را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

بهادری اضافه کرد: همچنین یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار مرتع و ۶۰ هزار هکتار از اراضی آبی و دیم آذربایجان‌غربی در اختیار عشایر این استان است.

عشایر آذربایجان‌غربی ۲ میلیون واحد دامی دارند که ۶۰ هزار واحد از این دام‌ها، دام بزرگ و مابقی دام کوچک هستند؛ ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار ۵۹ درصد زیرپوشش عشایر استان است؛ عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ روستای آذربایجان‌غربی نیز ویژه عشایر است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید