Iranian Agriculture News Agency

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی

تولید سالانه بیش از 44 هزار تن قارچ خوراکی در آذربایجان غربی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از پرورش و تولید سالانه بیش از 44 هزارتن انواع قارچ خوراکی در سطح استان خبر داد.

تولید سالانه بیش از 44 هزار تن قارچ خوراکی در آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، عزیز امانی افزود: در حدود 70 واحد پرورش قارچ خوراکی در سطح استان به مساحت 29 هزار و 517 متر مربع فعال است که ده واحد به صورت صنعتی و مابقی به صورت سنتی و خانگی فعالیت می کنند.

امانی تصریح کرد: در این واحدهای تولیدی برای 350 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی شده است .

وی با اعلام اینکه شهرستانهای ارومیه، میاندوآب ، پلدشت ، سردشت ، سلماس و خوی به ترتیب از عمده شهرستانهای تولید قارچ خوراکی از نوع دکمه ای و صدفی در سطح استان هستند، عنوان کرد: فرهنگ سازی برای ترویج مصرف این نوع ماده غذایی با ارزش در وعده های مختلف باید بیش از پیش صورت گیرد و به مردم توصیه می شود قارچ مصرفی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و به صورت بسته بندی های بهداشتی تهیه کنند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی متوسط عملکرد محصول قارچ را 15 کیلوگرم در هر متر مربع عنوان و اعلام کرد: پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان احداث، تجهیز ،نوسازی و سرمایه در گردش به واحدهای پرورش قارچ خوراکی از جمله اقدامات مهم سازمان جهاد کشاورزی استان است.

وی با اشاره به مسمومیت های ناشی از برداشت فصلی قارچ توسط برخی  افراد بومی ادامه داد: کمبودی در زمینه تولید این محصول در استان وجود ندارد و قارچ های عرضه شده در فروشگاه ها و مراکز معتبر سالم بوده و هیچ گونه نگرانی ندارد.

گفتنی است قارچ های خوراکی بویژه قارچ تازه حاوی مقادیر فراوان پروتئین مورد نیاز بدن بوده که از این نظر میزان پروتئین آن حدود 2 برابر پروتئین اغلب سبزیجات و سایر حبوبات است، پزشکان به بیماران دیابتی و افرادی که به تقویت دستگاه ایمنی بدن خود اهمیت می دهند و کسانی که برنامه خاص غذایی یا رژیم دارند خوردن قارچ را توصیه می کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید