Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت :

افزایش بیش از 30درصدی تولید با استفاده از بذور اصلاح شده

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : استفاده از بذور اصلاح شده میزان عملکرد تولید غلات در مزرعه را ببش از ۳۰ درصد افزایش می دهد.

 افزایش بیش از 30درصدی تولید با استفاده از بذور اصلاح شده

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، اگبر کرامتی در جلسه کمیته فنی بذر استان که در سالن جلسات ساختمان شماره یک جهاد کشاورزی آذربایجان غربی برگزار شد، اظهار کرد: به منظور ارتقای راندمان تولید و به تناسب آن بالاتر رفتن درآمد کشاورزان، ترویج استفاده از بذرهای اصلاح شده در بین کشاورزان بسیار توصیه می شود.

کرامتی با بیان اینکه محصول گندم شاخص امنیت اقتصادی و غذایی جامعه است، افزود: تولید و فرآوری بذرگندم طی سال جاری در حدود ۱۹ هزار و ۸۲۶ تن برآورد شده است که توسط 7 شرکت تولید و فراوری بذر در استان انجام گرفته است.

وی افزود: امسال حدود ۱۳ هزار تن بذر اصلاح شده گندم بین زارعین استان توزیع شده است.

 وی تاکید کرد : سالانه نزدیک به ۶۰ هزار تن بذر غلات مورد نیاز زارعین استان است و در این راستا نیاز است آگاهی زارعین از مزایای بذور اصلاح شده و نقش آن در افزایش تولید در واحد سطح، مقاومت در برابر آفات و بیماری ها، مقاومت دربرابر تنشهای محیطی افزایش یابد. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: حمایت و نظارت بر شرکت های فرآوری بذر برای تامین بذور مورد نیاز استان و نظارت بر دستگاههای خودمصرفی باید در اولویت کارهای اجرایی سازمان قرار گیرد و با اجرای برنامه های اموزشی و ترویجی استفاده از بذور اصلاح شده بین کشاورزان باید افزایش پیدا کند.

وی تاکید کرد: بذر به عنوان پایه مهم تولید در محصولات زراعی به ویژه گندم و جو نقش مهمی در افزایش تولید دارد و یکی از نهاده های مهم و تاثیر گذار در جهت رسیدن به خودکفایی در تولید گندم محسوب می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید