Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

تامین امنیت غذایی مردم در گرو حفظ خاک است

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: تامین امنیت غذایی مردم در گرو حفظ خاک است.

تامین امنیت غذایی مردم در گرو حفظ خاک است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، رسول جلیلی در همایش گرامیداشت روز جهانی خاک در ارومیه اظهار کرد:  تاکنون برای ۴۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان نقشه کاداستر تهیه شده است و تداخلات  ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان با اراضی ملی برطرف شده است که این روند همچنان ادامه دارد .

جلیلی  ادامه داد:  تهیه بانک جامع اطلاعاتی از وضعیت اراضی کشاورزی و ملی استان به منظور برنامه ریزی های منسجم و هدفمند برای توسعه پایدار بخش کشاورزی و جلوگیری از تخریب غیر مجاز اراضی کشاورزی و عرصه های طبیعی، در اولویت کارهای اجرایی سازمان قرار دارد.

وی  ادامه داد:  مدیریت بهینه بخش کشاورزی و حفاظت از عرصه های طبیعی جزو سیاست ها و اهداف کاری سازمان است که با جدیت تمام با عاملان تغییر کاربری های غیرمجاز اراضی کشاورزی و ویلا سازی برخورد قانونی می شود.

جلیلی تاکید کرد: شناسایی عوامل و به کار گیری روشهای جلوگیری از فرسایش خاک می تواند قدمی اساسی در راستای بهره وری اقتصادی بخش کشاورزی باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: رهاسازی آب رودخانه‌ها به صورت مستقیم به سمت دریاچه ارومیه ، باعث تشدید افزایش شوری آبهای زمینهای زراعی و فرسایش خاک می شود. 

وی اضافه کرد:  شهدا درطول ۸ سال دفاع مقدس برای حفظ خاک و تمامیت اراضی و بقای ملی با دشمنان مقابله کردند .

جلیلی افزود: در حال حاضر نیز بدلیل وجود محرومیت ها و استان مرزی بودن، فعالان سایر بخش های خدماتی ، صنعت و معدن به بخش کشاورزی سر ریز شده و اشتغال ۳۸ درصدی در این بخش در مقایسه با میانگین کشوری که ۱۷ درصد است ، موید وابستگی اقتصاد استان به بخش کشاورزی است. 

در خاتمه همایش جهانی روز خاک ، رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی و جمعی از مدیران و مسئولان ادارات تابعه سازمان از نمایشگاه و موزه تاریخ طبیعی شهرستان ارومیه بازدید کردند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید