Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی:

فرسایش و آلودگی خاک یکی از مهمترین تهدیدهای زیست محیطی است

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت : فرسایش و آلودگی خاک یکی از مهمترین تهدیدهای زیست محیطی است .

فرسایش و آلودگی خاک یکی از مهمترین تهدیدهای زیست محیطی است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، میر صمد موسوی در همایش روز جهانی خاک که در سالن اجتماعات موزه تاریخ طبیعی شهرستان ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: عوامل انسانی در توسعه بیابان و ناپایداری نقش اساسی دارند و حفظ کاربری اراضی کشاورزی، مرتعی، جنگلی و غنی سازی آنها و همچنین تقویت پوشش گیاهی مراتع، مهمترین عوامل کنترل کننده فرسایش های ابی و بادی است. 

موسوی افزود: در سال گذشته در حدود۴۰۰ هزار هکتار از عرصه های ملی پروژه های آبخیزداری اجرا شد که در ۲۰ سال گذشته این امر بی سابقه بوده است.

این مسئول اضافه کرد: از محل صندوق توسعه ملی در دوسال گذشته طرحهای آبخیزداری با عنایت مقام معظم رهبری در سطح کشور به اجرا در آمد که سهم آذربایجان‌غربی در دوسال گذشته از این اعتبارات بالغ بر 65 میلیارد تومان بوده که هم اینک نیز ادامه این  طرحها را در سال جاری شاهد هستیم و امیدواریم تداوم اجرای این طرح ملی باعث افزایش کنترل فرسایش های خاکی و توسعه عرصه های ملی در استان شود. 

موسوی خاطر نشان کرد: طبق آمار موجود ، میزان فرسایش خاک در ایران ۳ برابر آسیا است و سالانه در حدود ۲ میلیارد تن انواع فرسایش خاک در کشور به و قوع می پیوندد.

وی خاطر نشان کرد:  کشور ایران از نظر توسعه بیابان در ردیف ۵ کشور برتر جهان در این زمینه قرار دارد و آمار فرسایش در ایران خیلی بالاست به طوری که در حدود ۱۶.۵ تن در هکتار اعلام شده است و این در حالی است که متوسط جهانی ۲.۵ تن در هکتار است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید