Iranian Agriculture News Agency

مهندس کشاورز خبر داد:

پیش بینی برنامه‌ ملی افزایش بهره وری محصولات زراعی برای افق ۱۴۰۵

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی بحران آب را مهم‌ترین چالش بخش کشاورزی دانست و گفت: باید در این زمینه اعتبارات ویژه‌ای تخصیص یابد تا شاهد مدیریت مصرف بهینه آب باشیم.

پیش بینی برنامه‌ ملی افزایش بهره وری محصولات زراعی برای افق ۱۴۰۵

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی ، عباس کشاورز در اولین کنگره بین المللی و چهارمین کنگره ملی ابیاری و زهکشی ایران با بیان این مطلب افزود: پیاده سازی مدل الگوی کشت در حوضه آبریز دریاچه گامی مهم در جهت افزایش بهره وری و ارتقای معیشت کشاورزان است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: آذربایجان غربی یکی از مناطق مستعد برای تولید سیب در کشور است و طرحی برای کاهش سطح زیر کشت در این استان نداریم و باید برای ارتقای ارزش افزوده بیشتر حاصل از تولید ، بازاریابی داخلی و صادرات این محصول برنامه ریزی کنیم .

کشاورزاظهار کرد: توسعه کشتهای متراکم گلخانه ای ، اصلاح باغات، تمرکز بر افزایش بهره وری گندم با کم آبیاری، کاهش ۳۵ درصدی سطح زیرکشت یونجه باجایگزینی محصولات علوفه ای کم آب‌بر و افزایش تولید غلات و علوفه در کشت دیم از جمله روش های مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی مخصوصا در حوضه ابریز دریاچه ارومیه است.

وی با تاکید بر این که باید به بحث توسعه پایدار کشاورزی در کشور و همچنین محیط زیست توجه بیشتری شود، افزود: برداشت آب در برخی مناطق بیشتر از ظرفیت است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که در فضای کشاورزی بدون توجه به آب نباید نظریه پردازی شود، تصریح کرد: بهره وری رویکرد اجتناب ناپذیر بخش کشاورزی و سایر بخشها است.

وی خاطرنشان کرد: برای افق ۱۴۰۵یک برنامه ملی افزایش بهره وری محصولات زراعی برمبنای سند بهره وری پیش بینی شده است.

کشاورز گفت: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه سناریوهای مختلفی همچون افزایش بهره وری، کاهش مصرف آب، تعیین الگوی کشت مناسب و کشت جایگزین پیش بینی شده است که با اجرای این سناریوها نزدیک 38 درصد تقاضای آب کشاورزی کاهش می یابد.

معاون وزیر کشاورزی افزود: با توجه به اینکه سرانه زمین در حوضه آبریز دریاچه ارومیه برای کشاورزان کم است، بنابراین موضوع شغل جایگزین، درآمد و معیشت بسیار سخت و دشوار بوده، به ویژه اینکه صنایع در آذربایجان‌غربی رشد چندانی نداشته است و تقویت بخش دامپروری در استان نیز ضرورت دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید