Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی:

انجام بیش از 5 هزار مورد نمونه برداری جهت پایش بیماری تب مالت در آذربایجان غربی

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی از انجام بیش از 5 هزار مورد نمونه برداری جهت پایش بیماری بروسلوز در استان در طی 7 ماهه سال جاری خبر داد.

انجام بیش از 5 هزار مورد نمونه برداری جهت پایش بیماری تب مالت در آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، کامیار داهیم با بیان این مطلب گفت : حسب نیاز به مراقبت و رصد بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، هرساله سازمان دامپزشکی در سطح کشور بیماری بروسلوز را در جمعیت دامی مورد  پایش قرار می دهد .

وی گفت: با توجه به اهمیت پایش بیماریهای قابل انتقال بین انسان و دام، کارشناسان واحد مبارزه با بیماری های مشترک در شبکه های دامپزشکی شهرستانهای تابعه با مراجعه به واحدهای دامداری های صنعتی با نمونه برداری از دامها این بیماری را مورد پایش قرار می دهند .

داهیم بیان کرد: روش مبارزه با بروسلوز در دامداریهای سطح استان  براساس واکسیناسیون، تست و کشتار، رعایت مقررات بهداشتی و قرنطینه ای و آموزش و ترویج استوار است.

وی گفت: درهمین راستا طی 7 ماهه سال 98  تعداد 5  هزار و 850  راس دام سبک و سنگین جهت آزمایشات بروسلوز (تب مالت) در گاوداریهای صنعتی و نیمه صنعتی تحت پوشش استان توسط کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان  نمونه برداری و مورد آزمایش قرار گرفته است که تاکنون موردی از بیماری بروسلوز مشاهده نگردیده است .

بروسلوز یکی از بیماریهای شایع قابل انتقال بین انسان و حیوان است که از طریق تماس مستقیم با خون جفت، جنین و ترشحات رحمی حیوانات آلوده شامل گاو، گوسفند ، بز، خوک ، شترو گاومیشو نیز از طریق مصرف فرآورده های خام آلوده به ویژه شیر خام و فرآورده های آن به طور مستقیم به انسان منتقل می شود. بهترین راه برای جلوگیری از انتقال این بیماری، معدوم کردن جنین‌های سقط شده، پوشیدن دستکش و چکمه، دفع بهداشتی ترشحات و جنین سقط شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید