Iranian Agriculture News Agency

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور عنوان کرد:

نیاز 70 تنی کشور به سیست آرتمیا

​رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: کشور نیازمند تامین سالانه ۷۰ تن سیست آرتمیا است.

نیاز 70 تنی کشور به سیست آرتمیا

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، علی نکویی فر افزود: برای اینکه در تولید آرتمیا به خودکفایی برسیم نیاز به ۷۰ تن تخم آرتمیا داریم که در حال حاضر تنها مقدار ناچیزی از این نیاز به میزان کمتر از یک تن در داخل کشور تولید می شود و مابقی از خارج‌کشور وارد می شود.

نکویی فر با اشاره به آخرین سرشماری از 4 ایستگاه در پایان فصل تابستان سال جاری، میزان سیست آرتمیا در این ایستگاههای مستقر در دریاچه ارومیه را ۱۳ هزار و ۱۳۰ عدد در هر متر مکعب اعلام کرد و گفت: در این سرشماری میزان نوزاد آرتمیا ۱۸ عدد در هر متر مکعب، آرتمیای جوان ۱۷ عدد در هر متر کمعب و آرتمیای بالغ نر ۴۸ عدد در هر متر مکعب و آرتمیای بالغ ماده ۴۵ عدد در متر مکعب است.

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور اظهار کرد: باتوجه به افزایش تراز آب دریاچه نسبت به سال قبل، در حال حاضر میزان شوری آب ۳۰۰گرم در لیتر و تراکم جلبک در دریاچه ۵۲ هزار و ۲۴۴ عدد در هر میلی متر است.

وی با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه پارک ملی بوده و هیچ فردی بدون داشتن مجوز محیط زیست حق برداشت آرتمیا از دریاچه را ندارد و تاکنون هیچ گونه مجوزی دراین خصوص صادر نشده است یاد آور شد: اگر وضعیت دریاچه به ثبات برسد آرتمیای موجود در دریاچه ارومیه توانایی تامین نیاز کشور را بدون اینکه ذخیره آرتمیای دریاچه از بین برود را دارد.

نکویی فر ادامه داد: درحال حاضر تنها یک استخر ۱۰ هکتاری در دشت فسندوز میاندوآب برای تولید آرتمیا درحال فعالیت است که تا پایان سال برنامه ریزی شده پرورش تخم آرتمیا نیز در این مرکز انجام دهند.

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اشاره به اینکه در سال جاری ۶۰نفر از متقاضیان پرورش آرتمیا توسط این مرکز آموزش رایگان دریافت کرده اند، افزود: آموزش روشهای نوین تولید و پرورش سیست آرتمیا، شناسایی آبهای نامتعارف کشور بویژه در قزوین،گلستان و خوزستان و کمک در احداث استخرها از جمله اقدامات مرکز تحقیقات برای جذب سرمایه گذاران در این بخش است.

وی یاد آور شد: برای توسعه پرورش سیست آرتمیا در دریاچه ارومیه اعتباراتی درنظر گرفته شده ولی تاکنون مبلغی تخصیص نیافته است

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید