Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

حاصلخیز کردن خاک بدون شخم زدن باعث پایداری زراعت دیم می شود

عباس کشاورز در جلسه ای که به منظور بررسی ضریب نفوذ ارقام بذر دیم در اراضی زراعی مناطق دیم واقع در حوضه ابریز دریاچه ارومیه در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی برگزار شد، با اشاره به همکاری بیشتر بین تحقیقات و بخش زراعت برای معرفی و کشت ارقام جدید پر بازده در مزارع دیم ، اظهار کرد : راهکارافزایش تولید در واحد سطح استفاده از ارقام اصلاح شده و استاندارد است ، چرا که علاوه بر افزایش ضریب نفوذ بذر، افزایش تنوع ارقام غلات و حبوبات در اراضی آبی و دیم نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

حاصلخیز کردن خاک بدون شخم زدن باعث پایداری زراعت دیم می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، کشاورز با اشاره به کم بودن تنوع محصول در اراضی کشاورزی دیم، عنوان کرد: کشاورزی با حوزه دامداری عجین بوده و دام در کنار کشاورزی بوده و باید در برنامه ریزی ها در حوزه کشاورزی به حوزه دامداری نیز توجه کنیم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشت ارقام جدید گواهی شده در زراعت دیم،  نقش زیادی در افزایش تولید در دیم زار‌های استان و کشورداشته است ، افزود: این رقم‌ها نسبت به ارقام بومی به سرما، خشکی و بیماری‌ها مقاوم هستند، که باید اسیب شناسی و تحقیقات لازم در خصوص عملکرد ارقام پرورشی و گواهی شده جدید نیز صورت گیرد.

وی با تاکید بر ساماندهی دیم زارها و ترویج کشاورزی حفاظتی در استان ، بیان کرد : باید سند جدیدی از عملکرد دیم زارها و اراضی آبی تهیه شود.

کشاورز با اشاره به اینکه باید مصرف آب در کشت یونجه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کاهش یابد، افزود: ۳۰ تا ۴۰ درصد آب برای این محصول مصرف شده و باید ضمن تقویت بخش دامپروری، مصرف آب یونجه رو کاهش دادو ارتقای معیشت کشاورزان باید در اولویت قرار گیرد.

معاون وزیر کشاورزی با بیان اینکه کشت دیم کشور از ظرفیت‌های پنهانی فراوانی برخوردار است، افزود: متاسفانه کشت دیم کشور بهره‌ وری پایینی دارد و باید در افق 7 ساله به منظور افزایش درآمد کشاورزان، ضمن افزایش بهره وری و تقویت پایدار کشاورزی دیم ، کشت محصولاتی از قبیل علوفه دامی و دانه روغنی را توسعه دهیم.

وی تاکید کرد: کشت 5 گروه محصول شامل حبوبات ، گندم ، جو ،علوفه و دانه های روغنی را می توان با تکنولوژی کشت جدید و تغییر روش های موجود در سطح اراضی دیم حوضه ابریز دریاچه ارومیه توسعه داد.

کشاورز در زمینه طرح های  ایران سیمیت و ایکاردا هم گفت: این طرح ها راهکاری برای تولید کنندگان دیم در کشور برای به حداقل رساندن خسارت های ناشی از تغییر بارندگی ها است در این طرح ریسک کشاورزی دیم به حداقل می رسد و اگر بارندگی کم شود میزان تولید پایدار نگه داشته می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز درادامه برضرورت افزایش مواد الی خاک اراضی دیم استان، خرید کارنده های الگویی برای زراعت دیم ، و تامین تسهیلات اعتباری مورد نیاز برای تولید بذر انواع محصولات دیم تاکید کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید